Tyska startupen Angsa Robotics har utvecklat en robot som kan plocka upp cigarettfimpar och annat mindre skräp i parker och andra grönytor. Nu har Husqvarna investerat motsvarande nästan 30 miljoner kronor i företaget, vilket kommer underlätta fortsatt utveckling och kommersialisering av roboten.
Husqvarna fortsätter sin satsning på robotik och meddelar idag att de investerat 2,5 miljoner euro i den tyska startupen Angsa Robotics som har utvecklat en autonom skräpuppsamlarrobot. Lite förenklat kan man säga att deras robot fungerar som en robotgräsklippare men istället för att klippa gräs samlar den upp skräp från parker och andra större gräsytor.
Det är en stor robot som mäter 120 × 83 × 72 cm och rymmer hela 30 liter skräp. Den har också ett rejält tilltaget batteri som gör att den kan arbeta kontinuerligt i upp till åtta timmar innan den måste in på laddning. Tanken är att den ska kunna assistera parkarbetare genom att plocka upp mindre skräp som kapsyler, cigarettfimpar och liknande. Det handlar alltså inte om en robot som blint sopar upp alla lösa föremål i sin väg utan varje föremål identifieras individuellt. Om roboten detekterar ett föremål som skräp plockas det upp, medan naturligt förekommande saker som löv, stenar och annat lämnas kvar på marken.
– Husqvarna Ventures ser en stor potential i Angsa Robotics unika lösning för att automatisera skräpuppsamling på grönytor. Genom att investera i ett tidigt skede kan Husqvarna bidra till utvecklingen av Angsas innovativa teknik och samarbeta kring potentiella framtida produkter. Investeringen passar perfekt ihop med vår strategi att utforska nya kompletterande användningsområden för robotteknik och möta nya behov inom kommersiell grönyteskötsel, säger Mark Johnson, chef för Husqvarna Ventures, i ett pressmeddelande.
Skräpet plockas upp med hjälp av en liten ”snabel” på undersidan. Roboten är också smart nog att detektera människor djur och andra hinder i dess väg, så den inte kör in i dessa. I videon nedan (från 2021) kan ni se hur roboten ser ut när den rullar omkring utomhus. Roboten har sedan dess ändrat utseende.
Roboten, som kallas Clive, verkar inte behöva någon fysisk begränsningskabel för att veta var den ska köra. Istället använder den sig av en kombination av GNSS och ombordsensorer som via ett artificiellt neuralt nätverk (eller AI kort och gott) hanterar navigation och objektigenkänning.
– Vi är väldigt glada över att ha Husqvarna Ventures som vår strategiska investerare. Deras ingående förståelse för robotteknikmarknaden, i kombination med deras omfattande globala nätverk, kommer att ge oss ett utmärkt stöd för att skala upp vår utveckling och stärka vår marknadsföringsstrategi. Vi ser fram emot att samarbeta med Husqvarna Group för att lansera vår banbrytande robotplattform till kunder i hela världen, säger Lukas Wiesmeier, vd och medgrundare på Angsa Robotics, i pressmeddelandet.