Husqvarna investerar i autonom snöröjning

Foto: Robin Aron Olsson

En snöröjarrobot som gör den jobbiga snöskottningen där hemma till ett minne blott är det nog många som önskar sig till vintern. Än är vi inte där, men att Husqvarna nu ger sig in i denna bransch väcker åtminstone lite hopp.

Husqvarna meddelar i ett pressmeddelande att de har investerat i Yeti Snow Technology, ett norskt företag som utvecklar autonoma snöröjningssystem för flygplatser. Det innebär att Yeti Snow Technology nu ägs till lika stor andel av Husqvarna som de tidigare ägarna Semcon och Øveraasen.

Det är i samarbete med det norska flygplatsbolaget Avinor som de autonoma snöröjarmaskinerna plogar snö från landningsbanor på flygplatser i Norge. Det första testet utfördes 2018 på en flygplats cirka 20 mil från Oslo. Snöröjarna är 20 meter långa, 5,5 meter breda och har en kapacitet att ploga 357.500 m² per timme. De kommunicerar med varandra via 4G och har två uppsättningar GPS-antenner som navigationsstöd.

Efter det har fler tester följt och senaste vintern utfördes drygt 40 autonoma testplogningar på Oslo flygplats. När nu Husqvarna blivit en av delägarna hoppas man kunna utöka användningsområdena för tekniken.

– Vi har utvecklat en teknik för självkörande fordon i de allra tuffaste förhållanden, och det har gett oss stor kunskap inom området. Med Husqvarna som partner öppnas nya dörrar för Yeti Snow Technology att skala upp och i högre grad industrialisera lösningen, säger Hans Peter Havdal, divisionschef på Semcon, i ett pressmeddelande.

Många hoppas nog på att detta i förlängningen eventuellt ska kunna leda till en snöröjningsrobot i mindre skala, som man kan använda för snöröjning utanför det egna huset om vintrarna. Kanske kan det nya samarbetet öppna dörrar för just en sådan, med Husqvarnas långa erfarenhet av robotgräsklippare. Det är dock en betydligt större teknisk utmaning att ta fram en robotsnöröjare för hemmabruk, jämfört med att autonomt ploga snö från en stor öppen landningsbana. Det lär i alla fall finnas en stor marknadspotential för en sådan robot, inte minst med tanke på hur långa vintrarna är här uppe i Norden.

Semcon driver även ett forskningsprojekt kallat AVAP (Autonomous Vehicles for AirPorts) där deras autonoma fordon av olika slag nu för första gången har testats på Örnsköldsviks flygplats. Syftet är att se hur autonoma fordon kan minska kostnaderna samt bidra till ökad effektivitet och kvalitet vad gäller flygplatsunderhåll. Det handlar bland annat om autonom snöröjning med en Lundberg 6250, drönare och en åkgräsklippare från Husqvarna som byggts om till autonom drift.

”Traktorn får ett plogningsuppdrag från en operatör via 4G och räknar sedan själv ut hur den skall utföra uppdraget och kommunicerar kontinuerligt tillbaka position och status”, skriver Semcon i ett pressmeddelande. Den använder sig även av ett system kallat DRIWS, från Combitech, som gör att fordonet kan undvika kollisioner med flygplan.

Övriga deltagare i forskningsprojektet är LFV, RISE, Mittuniversitet, Swedavia, Semcon, Husqvarna, Combitech och FlyPulse.

Semcon, Yeti