ANYmal första roboten för autonoma inspektioner på offshoreplattformar

Foto: ANYbotics via YouTube

”Det är skönt när man får lätta ankar och sticka ut på böljorna de blå”, sjöng Harry Brandelius en gång i tiden i låten Gamla Nordsjön. Någon annan som har gett sig ut på Nordsjön, dock via helikopter, är den fyrbenta roboten ANYmal från Robotic Systems Lab vid ETH Zürich.

Det handlar om ett samarbete mellan ANYbotics och TenneT, en tysk-holländsk operatör av överföringssystem, där man genomförde ett pilotprojekt som pågick under en veckas tid i september. Installationen blev den första i världen i sitt slag där en autonom inspektionsrobot gick omkring på en av Europas största offshoreplattformar för vindkraft i Nordsjön.

ANYmal guidades inledningsvis runt på plattformen för att kunna bygga upp en 3D-karta över den samt lära sig vilka platser och föremål som ska inspekteras. Därefter lät man den fyrbenta roboten knalla omkring helt autonomt för att utföra diverse inspektioner enligt gällande protokoll. Totalt handlade det om 16 olika inspektionspunkter som inkluderar mätare, spakar, olje- och vattennivåer samt andra mätningar som kan göras med såväl vanlig kamera som värmekamera. I videon nedan kan vi se hur roboten bland annat klarar av att läsa av analoga mätare med hög precision.

Säkerheten är viktig på offshoreplattformar, inte minst där olja och naturgas utvinns, och därför är regelbundna inspektioner obligatoriska. Det kan dock bli ganska tråkigt i längden för en människa som går den där inspektionsrundan på samma plattform för femhundraelfte gången. Därför är det smidigt att kunna automatisera uppgiften då robotar kan utföra samma syssla om och om igen utan att tröttna eller tappa skärpan.

Den 30 kilo tunga ANYmal är i storlek med en medelstor hund och orkar bära 10 kilos utrustning. Den klarar bland annat av att gå i trappor och har ett flertal sensorer, däribland (värme)kamera, gasdetektor och mikrofoner som kan upptäcka avvikande ljud. Roboten är dessutom IP67-klassad, vilket gör att den är vattentålig.

Batteriet den drivs på räcker för cirka 2-4 timmars drift och en stor fördel är att den kan gå och ladda sig på egen hand i en tillhörande dockningsstation. Det innebär att regelbundna inspektioner kan utföras trots att plattformen är helt obemannad. Roboten kan dock även fjärrstyras manuellt från land vid behov och överföra inspektionsdata i realtid.

ANYbotics