Nya regler för i år har gjort det enklare för vanliga privatpersoner att flyga drönare. Men vilken drönare är bäst? Råd & Rön har testat 11 kameraförsedda modeller.
Den 1 februari 2018 trädde nya regler för drönare i kraft. Det nya regelverket innebär bland annat att det nu inte längre krävs tillstånd från Transportstyrelsen för att få flyga omkring med vanliga kameraförsedda hobbydrönare under 7 kilo. Råd & Rön har i samarbete med Aftonbladet testat elva drönare i prisintervallet 3.000 till 10.000 kronor, varav nära hälften av dem kommer från marknadsledande DJI. Bland annat är den nyaste DJI-modellen Mavic Air med, som lanserades i slutet av januari.
Vid betygssättningen av drönarna har hänsyn tagits bland annat till hur enkla de är att flyga, hur bra deras kameror filmar, batteritid, flygfunktioner, säkerhet och reparerbarhet. Man har även låtit både nybörjare och experter flyga drönarna. Under testet framkom bland annat att flera av drönarna hade kortare batteritid i praktiken än den som uppgivits av respektive tillverkare.
DJI Mavic Pro
Bäst i test blev DJI Mavic Pro som är en av de dyraste drönarna i testet. Den lanserades 2016 och var då DJI:s första hopfällbara drönare. Det är den enda drönaren i testet som får maxbetyget fem plus i Aftonbladet, mycket på grund av sin kamera. Den kan filma i 4K och är utrustad med fem visionsensorer som gör att den kan undvika att köra in i träd och andra hinder i viss utsträckning. Vid lanseringen för snart två år sedan kostade den runt 11.000 kronor och idag har priset sjunkit till en bit under 10.000 kronor.
DJI Mavic Air
Även DJI:s allra senaste drönarmodell, Mavic Air, är med i testet. Den började säljas i slutet av januari i år och kombinerar funktioner från DJI:s tidigare modeller Spark och Mavic Pro. Det är en väldigt kompakt och hopfällbar drönare som får plats i jackfickan men är ändå försedd med en 3-axlig mekanisk gimbal. Den kan filma i 4K @ 30 fps och 100 Mbps, slowmotion i 1080p @ 120 fps, ta stillbilder i 12 megapixel och även sfäriska panoramafoton på 32 megapixel.
Andra finesser som kan nämnas är stöd för HDR-foto och förmåga att undvika träd och andra hinder autonomt med hjälp av sju kameror som bygger upp en 3D-karta av omgivningen i realtid. Priset för Mavic Air ligger i dagsläget på strax över 8.000 kronor. Läs mer om DJI Mavic Air här.
Yuneec Breeze 4K
Den allra billigaste drönaren i testet är Yuneec Breeze 4K som kostar strax under 3.000 kronor. Den marknadsförs som en selfiedrönare och lämplig för nybörjare som tänkt skaffa sin första drönare. Den får trots allt ett godkänt betyg i testet men har förstås inte lika bra bildkvalitet som de dyrare modellerna. Till exempel saknar den mekanisk gimbal som stabiliserar kameran när drönaren rör sig, vilket gör att videon alltid blir ostabiliserad när man filmar i 4K. Filmar man däremot i 1080p används de extra pixlarna för digital bildstabilisering. En jämförelse sida vid sida mellan 1080p och 4K kan ses i videon nedan.
Breeze får även bottenbetyg vad gäller batteritiden, som av tillverkaren uppges till 12 minuter. Den har dock GPS, förmåga att följa en person med kameran och kan som sagt filma i 4K-upplösning. Filmklippen kan sedan föras över via wifi från drönaren till mobilen.
Totalt medverkar hela fem modeller från DJI i drönartestet och samtliga av dessa får höga betyg, så det verkar som att DJI fortfarande behåller sin position på drönartronen. Nu utmanas de dock av nya uppstickare som Skydio vars drönare R1 är den mest avancerade hittills på konsumentmarknaden vad gäller autonom flygning. Den flyger nämligen helt och hållet av sig själv och kan ta sig förbi hinder på ett sätt som ingen av DJI:s drönare i dagsläget klarar av.
Samtliga drönare i testet:
- DJI Phantom 3 Standard
- DJI Phantom 4
- DJI Mavic Air
- DJI Mavic Pro
- DJI Spark
- Go Pro KARMA + Hero5
- Parrot Bebop 2 FPV
- Xiaomi Mi Drone 4K
- Xiro Xplorer V
- Yuneec Breeze 4K
- Yuneec Q500+ Typhoon 4K
Läs testet i sin helhet på Aftonbladet. Testet finns dessutom i ännu mer utförlig form att ta del av hos Råd & Rön.