Över hälften av svenskarna har namngett sin robotgräsklippare och ännu fler är nöjda med den, visar Trädgårdsbarometern 2018.
2018 års upplaga av Trädgårdsbarometern fokuserar på frågor om robotgräsklippare, en produkt som har funnits i Sverige i över 20 år och blir allt populärare för varje år med fler modeller och finesser.
Bland annat visar svaren i Trädgårdsbarometern att 38 procent av de svenska husägarna planerar att köpa en ny robotgräsklippare eller uppgradera den de redan äger. Som vanligaste orsak till att inte köpa någon robotgräsklippare uppgavs olämplig tomt (37 procent). Andra skäl var för dyr (11 procent), för krånglig installation (4 procent) och 7 procent uppgav att de behövde motionen som manuell gräsklippning ger.
En majoritet av svenskarna verkar dock vara nöjda med sin robotgräsklippare, som inte sällan kan vara en ganska stor investering. 65 procent svarade att de upplever att gräsmattan har blivit tätare och grönare, medan 61 procent uppgav att de inte behöver ha dåligt samvete eller oroa sig för gräsmattan när de är bortresta. Drygt hälften, 54 procent, sa sig ha fått mer tid över till annat.
Nästan lika många, 53 procent, hade även gett sin robotgräsklippare ett eget namn. En fjärdedel klassade den rentav som en ny familjemedlem. Några tydliga namntrender vad gäller robotgräsklippare verkar dock inte kunna skönjas.
Det ställdes även frågor i Trädgårdsbarometern om önskemål på framtida funktioner hos de gräsklippande robotarna. Där svarade nästan hälften, 49 procent, att de ville ha en robot som även kan avlägsna maskrosor och annat ogräs. 45 procent önskade sig en robotgräsklippare som kan eliminera mördarsniglar och olika typer av skadedjur. Andra önskemål var en robot som kan så frön eller vattna gräsmattan.
Bakom Trädgårdsbarometern ligger Stihl som säljer robotgräsklippare i Sverige under varumärket Viking iMow. Undersökningsföretaget YouGov har för Stihls räkning under februari frågat 1944 villa- och fritidshusägare i Norden om deras synpunkter på robotgräsklippare och relationer till dessa.