DJI Mavic Air – vikbar 4K-drönare i fickformat som kan undvika hinder autonomt


Vid 16-tiden idag svensk tid avtäckte DJI sin senaste drönare kallad Mavic Air som kombinerar det bästa från deras tidigare modeller Spark och Mavic Pro.

Mavic Air är enligt DJI den mest portabla drönaren som har en 3-axlig mekanisk gimbal. Den är inte mycket större än en smartphone med sina 168 x 83 x 49 millimeter i hopvikt läge och går därför att knö ner i fickan. Det innebär att den endast är hälften så stor som Mavic Pro. Till och med den tillhörande handkontrollen är vikbar för att få plats i fickan.

Mavic Air kan filma i 4K @ 30 fps och 100 Mbps, slowmotion i 1080p @ 120 fps, ta stillbilder i 12 megapixel och även sfäriska panoramafoton på 32 megapixel utifrån en mängd högupplösta bilder som drönaren själv sammanfogar på mindre än en minut. Den kan även fotografera i HDR och har stöd för microSD-kort utöver det inbyggda lagringsminnet på 8 GB. Bilderna och filmerna kan sedan föras över till datorn via en USB Type C-port.

Räckvidden är på fyra kilometer om man använder den tillhörande handkontrollen. I landningsstället på Mavic Air har DJI dolt de omnidirektionella antennerna. Flygtiden är endast 21 minuter men den ska klara av att flyga i vindhastigheter på upp mot 35 km/h (nästan 10 m/s) och har en maxhastighet på 68 km/h i sportläget. Den klarar dessutom av att flyga på höga höjder, närmare bestämt upp till fem kilometer ovanför havsytan. Det är högre än två Kebnekaise staplade ovanpå varandra.

DJI Mavic Air har fått ärva de tidigare filmlägena som dessutom har förbättrats något. ActiveTrack-läget, som låser kameran på ett rörligt objekt, har blivit bättre. Numera kan flera rörliga objekt samtidigt upptäckas och man behöver dessutom inte rita en rektangel runt dem.

Quickshot-läget har fått två nya filmlägen i form av Asteroid som skapar ett sfäriskt panorama och Boomerang som får drönaren att åka i en bumerangliknande bana medan den filmar. Mavic Air har även fått ärva SmartCapture-läget från Spark. I detta läge kan man styra drönarens 3D-position med handgester, på ett avstånd av upp till 5,8 meter, och även få den att ta en selfie och landa.

Mavic Air är även DJI:s mest intelligenta drönare hittills och via nya FlightAutonomy 2.0 och totalt sju kameror kan den skapa en 3D-karta av omgivningen i realtid för att autonomt ta sig förbi hinder som till exempel träd genom att planera en väg antingen runt dem eller över dem. Som pilot behöver man inte tänka på detta utan kan bara fortsätta hålla inne framåtspaken på handkontrollen. DJI kallar detta för APAS (Advanced Pilot Assistance Systems). Drönaren har också fått förbättrad flygsäkerhet med högre redundans.

DJI Mavic Air börjar säljas den 28 januari och priset ligger på 799 dollar. Då ingår den nya vikbara handkontrollen. Mer information om funktioner och specifikationer finns på länken nedan.

Uppdatering 30 januari: The Verge har nu publicerat ett test av DJI Mavic Air där de kollar ifall drönaren lämpar sig för mer seriösa foto- och filmjobb trots att den är så liten och kompakt att den får plats i jackfickan.

DJI Mavic Air