
Nu har vi människor blivit omsprungna av artificiell intelligens på ännu ett område. Denna gång handlar det om läsförståelse.
Det kinesiska IT-konglomeratet Alibaba Group är här i Sverige kanske mest kända för sina shoppingsajter Alibaba och AliExpress där man kan köpa billiga och inte sällan fraktfria varor från Kina. De har dock många strängar på sin lyra och forskar som många andra större företag idag inom området artificiell intelligens (AI). I ett stort läsförståelsetest framtaget av Stanford University lyckades en AI från Alibaba nyligen besegra de bästa mänskliga deltagarna.
Testet bygger på datauppsättningen SQuAD (Stanford Question Answering Dataset) som innehåller över 500 Wikipedia-artiklar och fler än 100.000 frågor som AI:n måste ge exakta svar på. AI:n från Alibaba iDST (Institute of Data Science of Technologies) baseras på ett djupt neuralt nätverk (DNN) och lyckades få 82,440 poäng, vilket kan jämföras med 82,304 poäng som de bästa mänskliga deltagarna har lyckats få i Stanfords test.
”Det här är första gången en maskin har utklassat människor i ett sådant test”, sa Alibaba i ett uttalande under måndagen.
Dagen efter lyckades även en AI från Microsoft uppnå övermänsklig läsförståelseförmåga med en poäng på 82,650 i samma test. De klådde med andra ord Alibabas AI men Alibaba hann bli först med den symboliskt viktiga bedriften att slå det mänskliga rekordet.
”Det innebär att objektiva frågor såsom ”Vad orsakar regn?” nu kan besvaras med hög exakthet av maskiner”, sa Luo Si, chefsforskare för behandling av naturligt språk vid Alibabas institut, i ett uttalande. ”Den underliggande tekniken kan gradvis appliceras i en mängd tillämpningar såsom inom kundtjänst, på museum och för att ger svar hos nätbaserade sjukvårdstjänster, vilket minskar behovet av mänsklig input på ett aldrig tidigare skådat sätt.”