Mobila roboten KUKA KMP 1500 kan transportera 1,5 ton

Foto: KUKA

KUKA KMP 1500 är specialanpassad för tunga lyft inom bilindustrin, kan rotera på stället och navigerar helt autonomt via SLAM.

Kukas senaste mobila plattform heter KMP 1500 och har ett fotavtryck på 2 x 0,8 meter samtidigt som den klarar av att lyfta hela 1,5 ton. Den lämpar sig därmed för att förflytta karosser och chassin inom bilindustrin. KUKA KMP 1500 är omnidirektionell med autonom SLAM-navigation via laser och hjulsensorer, vilket gör att det ej behövs fördefinierade vägar med magnetspår i golvet eller särskilda markeringar uppsatta i dess omgivning.

– Den nya mobila plattformen KMP 1500 är vårt svar på tillverkningsindustrins ökade krav på kortare reaktionstider och större flexibilitet i tillverkningsprocessen. Den möjliggör en flexibilitet i produktionen som tidigare varit otänkbar, säger KUKA Nordics vd Jonas Glimdén i ett pressmeddelande.

Via drivsystemet KUKA OmniMove med de specialutvecklade Mecanum-hjulen kan KMP 1500 från stillastående åka i alla riktningar samt rotera på plats. Den drivs med ett litiumjonbatteri som ger en drifttid på minst sex timmar och laddas upp igen på två timmar. För att kunna transportera tunga bilkarosser från en plats till en annan åker roboten in under dessa och lyfter dem underifrån, upp till 200 millimeter. KUKA KMP 1500 är även anpassad för så kallad Matrix production.

– Tidigare stelbenta lösningar med på förhand definierade vägar hör inte hemma i dagens tillverkningsindustri. För att möta de ökade kraven på kortare reaktionstider och större flexibilitet utvecklar KUKA intelligenta, autonoma fordon som förser produktionsceller med material och verktyg, säger Glimdén.

KUKA