
Nischbanken Nordnet, med fokus på sparande, införde nyligen en AI-baserad kundtjänst. Nu lanseras även spartjänsten Robosave.
För några veckor sedan skrev Robotnyheter att den nätbaserade banken Nordnet satsar på AI-baserad kundtjänst som är tillgänglig dygnets alla 24 timmar. Nu tar man ytterligare ett steg i automatiseringen och blir störst i Sverige på robotrådgivning i och med lanseringen av den egenutvecklade tjänsten Robosave som beskrivs som en algoritmisk digital portföljförvaltning.
– Nordnet gör det största skiftet i affärsmodell sedan vi startade för drygt 20 år sedan. Vi går från att bara vara en mäklare där kunderna förväntas fatta alla beslut på egen hand, till att addera verktyg som aktivt kommer att guida spararna i deras investeringsbeslut. Vi får ett starkt totalerbjudande med kostnadseffektiv aktiehandel i kombination med digital diskretionär förvaltning, säger Peter Dahlgren, vd på Nordnet, i ett pressmeddelande.
Som kund hos Nordnet behöver man spara minst 500 kronor i månaden och göra en startinsättning på 5.000 kronor för att komma igång med Robosave. Därefter får man svara på några snabba frågor om bland annat riskprofil och hur mycket man vill spara. Robosave ger sedan förslag på lämpliga börshandlande fonder, så kallade ETF:er (Exchange Traded Fund). En avgift på 0,5 procent per år tas ut för Robosave, samt förvaltningsavgifter på 0,15-0,23 procent till fondbolagen.
– Robosave jagar inte heta aktier eller letar efter perfekt marknadstajming. Tjänsten hjälper dig att bygga upp ett långsiktigt sparande genom att varje månad systematiskt investera i börshandlade fonder med hög kvalitet och låg kostnad. Många tycker sparande är komplext, tidskrävande och att valen är svåra. Med Robosave kan vi erbjuda finansiell rådgivning som är digital, objektiv, kostnadseffektiv och tillgänglig under dygnets alla timmar, säger Dahlgren.
Så fungerar Robosave:1 – Svara på frågor 2 – Börja spara 3 – Följ investeringarna |