Elon Musks AI spöade världens bästa Dota 2-spelare

Foto: OpenAI @ YouTube

För första gången har en AI besegrat en professionell e-sportspelare i en livesänd match. Det är Elon Musks OpenAI som ligger bakom bedriften.

Robotnyheter har tidigare skrivit om hur DeepMind och Blizzard samarbetar för att utveckla en AI som lär sig bemästra realtidsstrategispelet Starcraft 2. Elon Musks OpenAI hann dock bli först ut med en AI som lyckas besegra en professionell spelare i ett e-sportspel. Detta skedde tidigare i månaden under Valves årliga Dota 2-turnering The International där man överraskade publiken genom att låta Danil ”Dendi” Ishutin, en av världens bästa Dota 2-spelare, möta en bot som utvecklats av OpenAI.

OpenAI är en ideell organisation som grundades i december 2015 av Elon Musk och Sam Altman med syfte att främja och utveckla säker artificiell generell intelligens (AGI), det vill säga en AI som likt oss människor besitter generell intelligens och inte bara inom ett specifikt område. Musk har tidigare varnat för riskerna med artificiell intelligens, senast för ett par veckor sedan då han i ett inlägg på Twitter skrev att riskerna med AI är betydligt mycket större än de med Nordkorea.

Dendi mötte OpenAI-boten i en en-mot-en-match (1v1), som kan ses i sin helhet i klippet ovan, och det dröjde inte länge innan boten hittade svagheter att utnyttja till sin fördel för att till slut besegra honom. Dendi sa efter matchen att boten ”kändes lite som en människa, men samtidigt som något annat”. Boten hade enligt OpenAI tränats upp under endast två veckors tid för att nå upp till den nivå av spelskicklighet som besegrade Dendi.

I videon här under får vi höra Greg Brockman från OpenAI förklara hur deras bot fungerar. Han berättar bland annat att många av de professionella Dota 2-spelarna som fick möta OpenAI:s bot ville behålla den och göra den till en del av sin träningsrutin eftersom de lärde sig nya strategier genom att spela mot den.

OpenAI skriver i sin blogg att Dota 1v1 är ett komplext spel med dold information och att deras bot måste lära sig planera, attackera och lura sin motståndare. Boten har lärt sig spela Dota 2 från grunden och började helt slumpmässigt utan att veta hur spelet fungerar. Den har lärt sig spelet enbart genom att spela mot en kopia av sig själv om och om igen. I videon nedan visar OpenAI upp olika taktiska beteenden som deras bot lärt sig helt på egen hand.

Dota 2 ska egentligen spelas i lag om fem mot fem där spelarna i laget samarbetar för att hjälpa varandra. Det är även nästa mål för OpenAI – att lyckas få sin AI att kunna hantera ett helt lag med fem spelare och besegra ett lika stort mänskligt lag i en 5v5-match.

OpenAI