Foto: Anki
Den lilla leksaksroboten Cozmo blir nu ännu enklare att programmera tack vare det nya programmeringsgränssnittet Code Lab som Anki har släppt.
Nyligen blev det känt att den AI-baserade leksaksroboten Cozmo kommer till Sverige i september. Den har sålts i USA sedan 2016 och även haft ett tillhörande SDK sedan dess, med vilket man kunnat modifiera Cozmos normala beteende. Det har dock krävts programmeringskunskaper i Python och kan därför vara krångligt för barn eller de som aldrig har programmerat förut.
Detta ändrar tillverkaren Anki på via Code Lab som gör det möjligt att programmera Cozmo via ett lättanvänt grafiskt gränssnitt där man bara drar och släpper ”pusselbitar” på sin surfplatta eller mobil. Code Lab är baserat på Scratch, som har tagits fram av MIT Media Lab och Google, och är släppt som en gratis uppdatering till den vanliga Cozmo-appen (iOS och Android 5.0+).
På bilderna i galleriet nedan kan några exempel på Code Lab-kod ses. De olika kategorierna av instruktionsblock – Movement, Actions, Animations, Events och Control – är lätta att skilja åt via olika färger. Videoklipp på några enklare Code Lab-program kan ses här och Anki uppmanar Cozmo-ägare att dela med sig av sina egna program på sociala medier under hashtaggen #CozmoCodeLab.
Anki har även planer på att göra Code Lab ännu kraftfullare senare under året där man ska kunna göra allt som idag går i Python även via Code Labs grafiska dra-och-släpp-gränssnitt. Det inkluderar mer avancerade funktioner vad gäller datorseende och autonom navigation med kartläggning.
Uppdatering 8 december: Cozmo har nu fått en 2.1-uppdatering av sin mjukvara, vilket bland annat inkluderar ett ”Constructor Mode” i Code Lab som gör att man kan skriva mer avancerade program. Se en demonstration av detta och andra nya funktioner i videon nedan.