Scanias autobroms tros ha räddat liv vid terrordådet i Berlin

Foto: Scania / CC BY-NC-ND 3.0

Efter terrordådet mot en julmarknad i Berlin förra veckan där tolv personer dog anser polisens utredare att fordonets autonoma bromssystem kan ha räddat fler människor från att dö.

Tolv personer dog och minst 48 skadades vid terrordådet mot en julmarknad i Berlin den 19 december där en dragbil av modell Scania R 450 med påkopplad trailer användes för att köra rätt in i folkmassan. Den terroristmisstänkte tunisiern Anis Amri, som tros ha kapat fordonet och dödat föraren, sköts några dagar senare ihjäl av polis i Italien.

Den tyska polisen trodde först att den ordinarie föraren försökt stoppa fordonet men har nu bytt spår till att han dog innan dådet och att det var Scanias autonoma bromssystem Advanced Emergency Braking (AEB) som aktiverades och förhindrade att ännu fler människor dog. Efter 70-80 meter stannade nämligen fordonet. Detta berättar poliskällor som den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung varit i kontakt med.

Scanias autonoma bromssystem aktiveras vid hastigheter över 14 km/h och kan bland annat skilja mellan stillastående och rörliga hinder. Via långdistansradar samt en framåtriktad kamera bakom vindrutan kan AEB-systemet upptäcka hinder framför fordonet och varnar då föraren i tre steg:

  • En ljudsignal samt ett meddelande på displayen varnar föraren om kollisionsrisk. Ett särskilt bromssystem som gör bromspedalen känsligare aktiveras även.
  • Om föraren inte reagerar går AEB-systemet över till nästa steg genom att aktivera färdbromsen och tända bromsljusen. Detta görs när avståndet till hindret är ungefär halverat sedan den första varningen. Bromseffekten är här begränsad och har främst till syfte att påkalla förarens uppmärksamhet.
  • Har föraren trots dessa varningar inte reagerat sätts nödbromsen in med full kraft om AEB-systemet bedömer att avståndet och den relativa hastigheten till hindret har överskridit ett visst tröskelvärde.

Även om en kollision inte alltid kan undvikas helt med AEB kan nödbromssystemet få ner hastigheten på fordonet såpass mycket att skadorna kan begränsas. Enligt Scania kan föraren koppla ur autobromssystemet när som helst via en knapp på instrumentpanelen, men det tycks alltså inte ha gjorts vid terrordådet i Berlin. Även om man har stängt av AEB så aktiveras det automatiskt igen nästa gång man startar tändningen.

Sedan den 1 november 2015 gäller nya trafiksäkerhetsregler inom EU som säger att alla nytillverkade tunga lastbilar måste ha autobroms samt filhållarassistans och Scania har sedan april 2015 gjort AEB och Lane Departure Warning (LDW) till standard i alla sina lastbilsmodeller.

DN, CNN