Det var 2013 som Amazon först annonserade ut sin planerade leveranstjänst Prime Air där autonoma drönare ska leverera paket direkt hem till kunderna. Tre år senare har den första riktiga leveransen med Prime Air gjorts.
Sedan Amazon avslöjade sina planer på den drönarbaserade leveranstjänsten Prime Air 2013 har flera testflygningar i olika länder utförts. Förra veckan, den 7 december, gjorde man dock sin första riktiga leverans med Prime Air till en privatperson i Cambridge, Storbritannien. Drönaren hade då med sig en Amazon Fire TV + en påse popcorn i lasten och själva leveransen tog bara 13 minuter. Amazon har som mål att leveranser med Prime Air inte ska ta mer än 30 minuter från det att kunden tryckt på leveransknappen.
Amazons drönare har designats om sedan den första prototypen visades upp för tre år sedan. Det verkar som man numera har minst två olika drönarvarianter – en som liknar en klassisk quadkopter och en annan som mer liknar ett flygplan med en bakåtriktad propeller. Det var den förstnämnda drönarmodellen som gjorde leveransen i Cambridge och som kan ses i videoklippet nedan. Amazon skriver dock att man kontinuerligt testar olika varianter och att utseende och funktion hos drönarna därför kan komma att ändras över tid.
Efter att kunden gjort sin beställning via webben packas varorna på ett av Amazons ”fulfilment centers” som anpassats för Prime Air-leveranser. Paketet åker sedan på ett rullband fram till en drönare som säkrar lasten. Därefter öppnas en port och drönaren åker ut en bit på en räls varifrån den flyger iväg med paketet.
Prime Air-drönarna har en räckvidd på upp till 24 kilometer och kan flyga med drygt 2,2 kilos last. De håller sig dessutom på en flyghöjd under 400 fot (c:a 120 meter), förmodligen för att inte störa mer reguljär flygtrafik. Drönarna flyger helt autonomt, guidade av GPS, och ska även kunna undvika kollisioner med hinder såsom träd, byggnader och liknande. För att drönaren ska veta var den ska landa verkar det som kunderna behöver lägga ut en form av landningsplatta.
Drönarleveranserna görs än så länge endast under optimala väderförhållanden, det vill säga i dagsljus med god sikt och svag vind men inte när det regnar eller snöar. Amazon skriver dock att det kommer ändras så fort de har samlat in tillräckligt med data för att förbättra säkerheten och tillförlitligheten.
Under det betatest man just nu utför i Storbritannien kommer man samla in både teknisk data och feedback från kunder för att framöver kunna utöka Prime Air-tjänsten till fler länder. I det korta perspektivet kommer man dock som ett nästa steg de kommande månaderna att utöka från dagens två testkunder till ett dussintal i Storbritannien och därefter ett hundratal.