
Vem vinner egentligen det amerikanska presidentvalet imorgon? Ska man tro den artificiella intelligensen MogIA blir det Republikanernas kandidat Donald Trump.
Det har väl knappast undgått någon att det är presidentval i USA den 8 november, det vill säga imorgon, och att kampen om presidentposten står mellan Demokraternas Hillary Clinton och Republikanernas Donald Trump. Opinionsmätningarna visar lite olika beroende på vilken mätning man tittar på, även om Clinton ser ut att leda i de flesta. Det skiljer dock bara några procentenheter mellan de båda kandidaterna och av erfarenhet vet vi att opinionsmätningar kan slå fel, så det ser ut att kunna bli en riktig valrysare. Ska man tro den indiskutvecklade artificiella intelligensen MogIA, som fått sitt namn efter Mowgli i Djungelboken eftersom den lär sig av sin omgivning, så kommer Trump få flest röster i 2016 års amerikanska presidentval.
MogIA skapades 2004 och blir hela tiden smartare. Den har utvecklats av Sanjiv Rai från den indiska startupen Genic.ai och baserar sina beslut på 20 miljoner datapunkter från publika plattformar som Google, Facebook, Twitter och YouTube i USA, skriver CNBC. Därefter analyseras informationen för att skapa förutsägelser. MogIA utgår med andra ord från folks engagemang på sociala medier för att räkna ut sannolikheten för att en viss kandidat ska vinna. Detta har visat sig ge MogIA rätt i de senaste tre presidentvalen och den lyckades även förutsäga ett korrekt resultat i senaste primärvalen både för Demokraterna och Republikanerna. Enligt MogIA har Trump även 25 procents högre engagemangssiffror i sociala medier än Barack Obamas toppnotering 2008, vilket är året då han valdes till president.
”Om Trump förlorar, kommer det trotsa datatrenden för första gången de senaste 12 åren sedan internetengagemanget började på fullt allvar”, skrev Rai i en rapport som skickats till CNBC.
Vad som kan tala emot att MogIA kommer få rätt är att det inför detta val är fler än någonsin tidigare som använder sociala medier och att närmare en femtedel av dessa engagemang i sociala medier utförs av mjukvarurobotar. SvD rapporterade i helgen om att robotar ligger bakom 3,8 miljoner Twittermeddelanden som handlade om det amerikanska presidentvalet, enligt forskare vid University of Southern California. Det motsvarar så många som 19 procent av alla tweets.