I mars sattes en ny milstolpe för artificiell intelligens då Google DeepMinds artificiella intelligens AlphaGo besegrade världsmästaren i brädspelet Go. Nu har man gett sig på nästa utmaning och ska lära DeepMind att spela StarCraft II.
Det var under spelmässan BlizzCon 2016 i helgen som Google DeepMind utannonserade sitt nya samarbete med Blizzard Entertainment, kända för datorspel som bland annat Diablo, World of Warcraft och StarCraft. Google DeepMind, som tidigare i år besegrade den koreanska Go-världsmästaren Lee Sedol med sin AI AlphaGo, ska nu utveckla en AI som kan lära sig bemästra realtidsstrategispelet StarCraft II. Spelet kom ut 2010 men är fortfarande ett av de mest populära spelen inom e-sporten.
Som Robotnyheter skrev om i senaste Veckans videor har DeepMinds AI tidigare lärt sig bemästra gamla arkadklassiker som Breakout och Space Invaders, men modernare spel som StarCraft är betydligt mer komplexa. Att lära en AI spela StarCraft II skiljer sig på flera punkter jämfört med de gamla arkadspelen, eller att lära sig ett brädspel som Go för den delen. I Breakout, Space Invaders och Go har AI:n hela tiden full översikt över hela spelplanen medan den i StarCraft endast syns delvis, beroende på var man har sina enheter placerade.
DeepMind skriver att man har som mål att tänja på gränserna för AI och utveckla program, så kallade agenter, som kan lära sig lösa vilka komplexa problem som helst utan att man behöver förklara för dem hur det ska göras. Datorspel är därför den perfekta miljön för att göra detta då de bland annat ger omedelbar återkoppling i form av poäng.
En annan sak som skiljer StarCraft från Go är att medan Go är turordningsbaserat spelar båda spelarna samtidigt i StarCraft, vilket gör att man ständigt måste fatta snabba strategiska beslut. En AI som spelar StarCraft måste därför kunna demonstrera effektiv minnesanvändning, en förmåga att kunna planera över lång tid och förmågan att anpassa planer baserat på ny information, skriver DeepMind.
Den agent som DeepMind nu utvecklat i samarbete med Blizzard får heller inte ”fuska” som traditionell spel-AI brukar genom att läsa av variabler direkt ur spelkoden, utan får enbart använda sig av den grafiska information som visas på skärmen. Med andra ord läses endast pixlarna på skärmen av och tolkas via datorseende för att bland annat se var på spelplanen de olika enheterna befinner sig. AI:n skapar utifrån detta en förenklad, lågupplöst bild av spelplanen som kan ses i videon ovan.
AI:n begränsas även i hur många ”Actions Per Minute” den får utföra, så den håller sig inom gränsen för vad en fingerflink människa klarar av rent fysiskt i spelet med hjälp av mus och tangentbord. Man skriver även att StarCraft är en intressant testmiljö för dagens AI-forskning då spelet påminner mycket om rörigheten i verkliga världen och i ett senare skede kan överföras till uppgifter i den verkliga världen.
Som om inte detta vore nog öppnar DeepMind även upp sitt API under första kvartalet nästa år så intresserade AI-forskare kan använda det. Avslutningsvis skriver DeepMind att de fortfarande har lång väg kvar till en AI som kan utmana en professionell mänsklig spelare i StarCraft II, men de hoppas att deras samarbete med Blizzard ska mynna ut i en användbar testplattform för en bredare AI-forskningsgemenskap.
Det händer mycket inom AI just nu och nyligen bildades även Partnership on AI som utöver Google och DeepMind består av Amazon, Microsoft, Facebook och IBM. Syftet med samarbetet är bland annat att öka det allmänna medvetandet om AI-sektorn samt att utföra forskning och ta fram riktlinjer inom områden som bland annat etik och transparens.