De självkörande RoboRace-bilarna späckade med sensorer. Klicka för större bild. Foto: Daniel Simon / Roborace
Formel E kan närmast beskrivas som Formel 1 fast med eldrivna bilar och nu är den förstnämnda racingserien på väg att utökas med helt självkörande elbilar.
Det var under GPU Technology Conference (GTC) i våras som Nvidia avslöjade att deras kompakta superdator DRIVE PX 2, som bland annat ska driva Volvos självkörande bilar, kommer användas i en ny satsning kallad RoboRace.
RoboRace kommer vara en del av Formel E och varje race ha tio deltagande lag. Varje lag har i sin tur två självkörande bilar vardera som tävlar mot de andra lagen i ett entimmesrace. Bilarna är hårdvarumässigt identiska men lagen måste själva skriva mjukvaran som kontrollerar den självkörande bilen.
DRIVE PX 2, som är själva hjärnan i bilen, beskriver Nvidia själva som ”världens första AI-superdator för självkörande bilar”. Den är inte större än en lunchlåda men klarar ändå av 24 biljoner beräkningar i sekunden för AI-applikationer, vilket motsvarar beräkningskraften hos 150 MacBook Pro-datorer, enligt Nvidia. All denna beräkningskraft kommer behövas för att i realtid kunna behandla datan från en mängd sensorer som bilen kommer vara utrustad med, vilket kan ses i den renderade rubrikbilden ovan av Daniel Simon.
Nu har man nyligen avtäckt ”DevBot” som är en test- och utvecklingsenhet för RoboRace som de olika lagen kan börja utveckla sin egen mjukvara till. DevBot har en förarhytt för en mänsklig förare, men i övrigt ska den ha samma drivsystem, sensorer, beräkningssystem och kommunikationsteknik som den slutgiltiga RoboRace-bilen kommer ha, vilken kommer presenteras senare i år. I tisdags kördes det första offentliga testracet med DevBot på brittiska Donington Park och under Formel E-säsongen 2016-2017 kommer RoboRace dra igång på allvar.
Uppdatering 27 augusti: Ett kort klipp från när DevBot startar och kör autonomt på Donington Park.