Segways självbalanserande robot är även ett fordon

Segways robot kan följa efter personer och undviker hinder autonomt. Foto: Segway

Segway är kända för sina självbalanserande fordon och nu har man modifierat sin miniPRO-modell så den även fungerar som en autonom, mobil robot.

Ninebot var tidigare en kinesisk konkurrent till Segway som tillverkade sina egna självbalanserande fordon men i början av 2015 köpte de upp Segway. Nu har man bland annat utvecklat det självbalanserande fordonet Segway MiniPro, eller Ninebot by Segway miniPRO som den även kallas. Utseendemässigt kan den beskrivas som en korsning mellan en traditionell Segway (Personal Transporter) och en hoverboard.

Istället för ett par handtag att hålla i har miniPRO ett knästöd som används för att styra den. Den är dessutom kopplad via bluetooth till ens smartphone från vilken man kan fjärrstyra den med den tillhörande appen. I appen kan man även se hastighet, ställa in färg på lysdioderna, begränsa maxhastigheten med mera. Appen fungerar även som ett stöldskydd då fordonet är knutet till ens smartphone för att kunna användas.

Det är alltså utifrån detta självbalanserande fordon man nu tagit fram den robotprototyp som går under arbetsnamnet Segway Robot. Man kan fortfarande åka omkring med Segway Robot men i knästödet döljer sig en robot som kan fås fram med ett knapptryck. Första gången roboten visades upp var under CES 2016 och Segway har samarbetat med Intel och Xiaomi, en av Kinas ledande tillverkare av smarta och uppkopplade enheter, för att ta fram roboten.

I knästödet döljer sig en pekskärm där robotens ansikte visas, en fisheye-kamera samt en Intel RealSense-kamera som ger djupseende. Pekskärmsgränssnittet är baserat på Android, vilket innebär att Androidutvecklare kommer kunna skapa appar till roboten. Segway har hela tiden varit tydliga med att roboten är en öppen plattform och under Intel Developer Forum (IDF) i San Francisco tidigare denna månad presenterade man sitt SDK (Software Development Kit). Intresserade utvecklare kan anmäla sig här.

Foto: Segway

I roboten sitter även en Intel Atom-processor och tack vare RealSense-kameran har roboten SLAM-funktionalitet och kan navigera autonomt både inomhus och utomhus medan den undviker hinder. Roboten kan även prata med talsyntesröst och förstår talad engelska och kinesiska via fem inbyggda mikrofoner som gör att man ska kunna prata med den även om man inte står mitt framför den. Andra funktioner som RealSense ger roboten är ansiktsigenkänning och möjligheten att följa efter en person. Man behöver alltså inte ha sin smartphone eller någon annan form av sändare med sig för att roboten ska kunna följa efter en. I videon nedan får vi se när Engadget, i samband med IDF, fick lägga händerna på Segways robot.

Via en expansionsport på robotens baksida kan man även bygga ut den med extern hårdvara och redan nu finns ett par armar man kan trycka dit, vilket gör att roboten får ett par armar den kan röra på. Det verkar dock som händerna saknar gripförmåga i dagsläget och var där mest för syns skull. Roboten kan bland annat användas som telenärvarorobot eller övervakningsrobot hemma och kopplas till enheter i det smarta hemmet för att till exempel kunna låsa upp dörren för någon fast man inte själv är hemma.

Foto: Segway

Segway Robot är som sagt även ett fordon och klarar av att transportera personer som väger upp till närmare 90 kg. Maxhastigheten ligger på 18 km/h och räckvidden på en laddning är 30 km enkel resa. Under slutet av 2016 släpps utvecklarversionen av Segway Robot medan konsumentvarianten kommer någon gång 2017. Pris är ännu okänt men en Segway miniPRO går idag att få tag på för 798 dollar (ordinarie pris 1.299 dollar) på Amazon, så roboten lär med all säkerhet hamna prismässigt över detta.

Det har dykt upp många liknande robotar den senaste tiden och det återstår att se hur populär Segways robot kommer bli, men det faktum att roboten även fungerar som ett fortskaffningsmedel är en bra USP och kan nog göra den mer attraktiv att köpa eftersom man man får två produkter i en.

Segway Robot i robotläge respektive persontransportläge. Foto: Segway

Segway Robot, Engadget