Så fungerar Teslas autopilot – version 2.0 på gång

Grafik: Tesla

Hur fungerar egentligen Teslas autopilot? Wired har provkört den i Nevada. Nu är dessutom Tesla Autopilot 2.0 på gång som kommer göra bilarna ännu mer autonoma.

Till skillnad från till exempel Googles självkörande bilar är Teslas bilar bara semi-autonoma, men de serietillverkas och säljs å andra sidan redan. Man brukar tala om fem nivåer av autonoma bilar – från nivå 0 till 4, där 4 är en helt autonom bil som inte ens behöver ha någon förare i sig. Tesla klassificerar sin Autopilot som nivå 2, medan andra experter (till exempel Fords VD) bedömer det vara ett nivå 3-system.

I fronten på Teslas semi-autonoma bil sitter en radar med en räckvidd på flera hundra meter, 12 ultraljudssensorer runt om bilen, en kamera bakom vindrutan och en högprecisions-GPS, berättar Wireds utsände som vi kan se provköra Teslas autopilot på en motorväg i Nevada i klippet nedan. Hela bilen konfigureras via en stor pekskärm och med en spak på ratten aktiverar man de autonoma systemen såsom adaptiv farthållare och automatisk styrning. Det finns dessutom ett litet påskägg som visas i slutet av videon.

Nu verkar dock en version 2.0 av Teslas autopilot vara på gång. Enligt sajten Electrek kommer radarn i fronten att kompletteras med ytterligare radarsensorer, troligtvis en i varje hörn av bilen, samt tre frontriktade kameror. Mjukvaran kommer därefter uppdateras successivt med nya funktioner som ska ge nivå 3-autonomi och så småningom även helt självkörande bilar.


Självkörande Tesla i dödskrasch

I slutet av juni blev det skriverier världen över efter att en förare som kört med Teslas autopilot omkommit då bilen, av modell Tesla S, inte bromsat för en lastbil. Därmed blev händelsen den första dödsfallet med en självkörande bil. Själva olyckan inträffade redan den 7 maj men det var först efter att Tesla gått ut med ett uttalande den 30 juni som incidenten blev känd för allmänheten.

I uttalandet från Tesla framgår det att föraren körde på en delad motorväg i Florida när en lastbil med en stor trailer dök upp och eftersom sidan på trailern var vit upptäcktes den inte av sensorerna mot den ljusa himlen. Det resulterade i att bilen aldrig bromsade utan istället körde i full fart in under trailern, varvid toppen på bilen slets av och föraren dog.

Lastbilschauffören berättade efteråt för Associated Press (AP) att Teslaföraren verkade ha tittat på Harry Potter i bilen och att han ”körde så fort genom min trailer att jag inte såg honom”, skriver The Guardian. Nu utreds olyckan av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA).

The Verge


Tesla Gigafactory

Gigafactory är redan en stor anläggning, trots att bara en bråkdel av den är byggd ännu. Foto: Tesla

Slutligen kan nämnas att Tesla i slutet av juli bjöd in pressen till sin nya batterifabrik Gigafactory i Nevada. Fabriken är än så länge bara till 14 procent färdigbyggd men har redan satts i bruk och ett av målen är att få ner priserna på litiumjonbatterier med 30 procent. 2020 beräknas Gigafactory vara färdigbyggd och kommer då kunna producera batterier med en total kapacitet av 150 GWh. Hela anläggningen är dessutom självförsörjande på el via stora solpaneler som täcker taket, vindkraftsnurror samt geotermisk energi.

Totalt kommer 10.000 personer att arbeta i fabriken när den är färdigställd, men det kommer även finnas många robotar där, primärt från KUKA men även från Fanuc. Cirka 11 minuter in i videoklippet ovan får vi se några av robotarna som redan satts i drift. Dessutom har man flera AIV-robotar (Autonomous Indoor Vehicle) av modell Adept Lynx som transporterar vagnar helt autonomt. Till skillnad från traditionella AGV:er som kör efter magnetspår i golvet är Adept Lynx helt frikörande och kan köra runt dynamiska hinder som kommer i dess väg.

Tesla Gigafactory