Softbank och Honda i samarbete om social AI för bilar

Interiören i Honda NSX. Oklart dock om just denna modell kommer utrustas med den nya sociala AI:n. Foto: Honda

Den japanska telekomjätten Softbank, som numera äger 95 procent av franska Aldebaran Robotics, avslöjade förra veckan att de i samarbete med Honda planerar att utveckla en slags social artificiell intelligens för Hondas framtida bilar.

Under konferensen SoftBank World 2016 i Tokyo, Japan den 21 juli avslöjade Softbanks VD Masayoshi Son och Hondas VD Yoshiyuki Matsumoto att de båda japanska företagen samarbetar för att ta fram en artificiell intelligens till bilar baserad på den molnbaserade tekniken i den humanoida roboten Pepper. Roboten Pepper kan redan idag läsa av mänskliga känslor och tanken är att de framtida bilarna ska kunna läsa av bilförarens känslor på ett liknande sätt.

”Tänk om robotar, med sin superintelligens, hängav sig själva till människor”, sa Son, enligt Reuters. ”Och tänk om bilarna själva blev superdatorer eller robotar en dag. Honda kommer vara de första att införa denna teknik.”

De båda företagen ska forska på metoder för att värdera bilförarens tal, tillsammans med data sammanställda av sensorer och kameror i fordonet, för att mäta förarens känslor och tillåta fordonets AI att delta i konversationen, skriver Reuters. Resultatet av detta blir att fordon kommer kunna erbjuda råd och stöd till förare vid besvärliga trafik- eller parkeringssituationer, men även utgöra ett slags socialt sällskap under långa ensamma resor.

Tidigare denna månad köpte dessutom Softbank processortillverkaren ARM för 32 miljarder dollar, motsvarande närmare 280 miljarder kronor. Detta tror Masayoshi Son kommer spela en central roll i teknikindustrins övergång till Internet of Thing (IoT), skriver Reuters.

Reuters