I slutet av juni presenterade Anki sin kommande robot Cozmo. Nu har man avslöjat att roboten kommer gå att modifiera mer än väntat via det tillhörande SDK:t.
Ansiktsdisplayen på den lilla roboten Cozmo har animerats av Pixar-veteranen Carlos Baena som bland annat ligger bakom animationerna i filmen Wall-E. Det förklarar varför Cozmos ansikte påminner starkt om roboten Eve i filmen. Nu har tillverkaren Anki släppt mer information om det SDK (Software Development Kit) som kommer släppas i betaversion i samband med lanseringen av Cozmo i oktober och bland annat ger utvecklare möjlighet att lägga till egna animerade ansikten till roboten.
Vi får veta att SDK:t kommer vara öppen källkod och som utvecklare kommer man kunna modifiera i princip alla aspekter av Cozmos beteende och funktioner. Utöver att kunna skapa egen animerad grafik i Cozmos 128×64 pixlar stora OLED-display kommer man kunna använda sig av funktioner som igenkänning och spårning av ansikten, realtids-SLAM med mera.
Programmeringen sker dessutom på hög nivå i Python, vilket gör att man med några få enkla kommandon kan få roboten att utföra komplicerade saker som inkluderar datorseende, färdvägsplanering, manipulation (lyfta kuber t.ex.), ansiktsanimationer med mera. För att till exempel få Cozmo att detektera ett ansikte och lysa blått när ett ansikte är i dess synfält behövs endast dessa sex rader Pythonkod:
Den som vill grotta ner sig i lågnivåprogrammering för att kunna läsa av Cozmos sensorer med mera kommer inte heller gå lottlös då SDK:t har stöd även för detta. Det finns även lite mer udda funktioner inbyggda, som att Cozmo kan detektera katter och hundar.
Cozmo har som sagt även SLAM-funktionalitet och kan därmed skapa en karta över sin omgivning och hålla reda på var han befinner sig. Han verkar dock vara beroende av sina kuber för detta, då dessa används som landmärken för att orientera sig. Landmärkena inkluderar även människor, laddstationen och bordskanter.
Mer information om det kommande SDK:t samt några filmklipp finns här.