Toyota miljardsatsar på artificiell intelligens

Foto: Toyota

Toyota meddelade under förra veckan att man satsar en miljard dollar på att utveckla artificiell intelligens som ska användas både i deras framtida autonoma bilar samt i hemrobotar för äldre.

Under de kommande fem åren kommer Toyota etablera ett nytt forsknings- och utvecklingscenter i Silicon Valley, USA till en kostnad av en miljard dollar, motsvarade nästan nio miljarder kronor. Man planerar att anställa totalt 200 personer och fokus ligger på artificiell intelligens och robotik.

Toyota Research Institute (TRI), som det nybildade företaget heter, kommer etablera sitt högkvarter nära Stanford University i Kalifornien och en andra anläggning nära MIT i Massachusetts. Förra månaden ingick Toyota akademiska samarbeten med dessa båda universitet, vilket involverade 50 miljoner dollar i finansiering.

VD för TRI, som kör igång sin verksamhet i januari 2016, blir ingen mindre än Gill Pratt, före detta programansvarig på DARPA och ett välbekant namn för alla som följt DARPA Robotics Challenge. Under Toyotas presskonferens berättade Gill Pratt att de initiala målen för TRI är följande:

  1. Förbättra säkerheten genom att kontinuerligt minska sannolikheten för att en bil ska vara inblandad i en olycka.
  2. Göra bilkörning tillgänglig för alla, oavsett förmåga.
  3. Tillämpa Toyotas teknik för mobilitet utomhus även i inomhusmiljöer, i synnerhet till hjälprobotar för äldre.

TRI:s framsteg inom artificiell intelligens kommer alltså tillämpas både för Toyotas självkörande bilar samt hjälprobotar för äldre i hemmet, vilket Toyota redan tidigare visat upp (se videon nedan). Ett av de långsiktiga målen är att ta fram en bil som aldrig bär ansvaret för en krock, berättar Gill Pratt för IEEE Spectrum.

Under presskonferensens frågestund sa Gill Pratt att det är lätt för oinsatta att tro att självkörande bilar är lika smarta som en människa bakom ratten. I själva verket ”fuskar” autonoma fordon på flera olika sätt, bland annat genom att ha förinlagda kartor och GPS. Mänskliga förare kan däremot köra bil utan vare sig karta eller GPS. För att en autonom bil ska kunna köra säkert i alla tänkbara scenarion behövs därför en artificiell intelligens med samma tillförlitlighet som en människa, så fordonet kan köra även när GPS:en inte fungerar eller kartan inte överensstämmer med verkligheten, förklarade Pratt.

ToyotaIEEE Spectrum