Den 20 juni började roboten Pepper säljas och inom loppet av en minut hade de 1.000 tillgängliga exemplaren sålt slut.
För ett år sedan presenterade japanska Softbank och franska Aldebaran Robotics sin robot Pepper som förutom att vara förvånansvärt billig även påstods vara den första hemroboten som kan läsa av känslor hos människor och anpassa sig därefter.
https://www.youtube.com/watch?v=3a4sZnLRvqk
Den 18 juni visade Softbanks vd Masayoshi Son upp en något uppgraderad version av Pepper som nu kan visa egna känslor via en så kallad ”emotion map” och även skriva en slags enklare dagbok över vad den upplevt. Softbank avslöjade även ett samarbete de inlett med Foxconn och Alibaba Group för framtida lanseringar av Pepper i andra länder.
Son berättade även att Pepper släpps för försäljning till konsumenter i Japan den 20 juni till ett pris av 198.000 yen (cirka 13.400 kronor) + 14.800 yen/mån (1.000 kronor) för molndatabasen och 9.800 yen för tre års försäkring. Företag kan hyra Pepper för 1.500 yen/timme, motsvarande en hundralapp i svenska kronor. Intresset för de första 1.000 robotarna som tillverkats visade sig vara stort då Pepper sålde slut inom loppet av en minut.
Pepper är dock ingen robot som kan städa, laga mat eller hämta kaffe åt dig. Det är mer en social sällskapsrobot som man kan konversera med, men den kan tack vare sin aggressiva prissättning bli ett första viktigt steg för humanoida hemrobotar.