Här är Daimlers självkörande lastbil

Foto: Daimler

I veckan blev det klart att två Freightliner-lastbilar från Daimler blir först ut i USA att få köra autonoma långtradare på allmänna vägar.

Det handlar om Daimlers nya Freightliner Inspiration Truck som avtäcktes i tisdags. Nu har två exemplar av lastbilen registrerats som godkända autonoma fordon i delstaten Nevada i USA och fått särskilda registreringsplåtar för detta.

En särskild registreringsplåt krävs för autonoma fordon. Foto: Daimler

Även om lastbilarna nu kan köra av sig själva krävs det fortfarande, enligt trafiklagarna, att en mänsklig förare sitter vid ratten och övervakar. Det semi-autonoma systemet, kallat ”Highway Pilot”, har redan testkörts 16.000 kilometer på en testbana i Tyskland.

Så fort lastbilen kommit ut på motorvägen tar Highway Pilot över och ser via sensorer och algoritmer till att lastbilen håller hastighetsgränserna, kör i rätt fil, håller säkert avstånd till andra fordon och saktar ner eller stannar fordonet beroende på trafik- och vägförhållanden.

Några autonoma omkörningar görs dock inte och en mänsklig förare får även ta över ratten när det är dags att köra av motorvägen eller om det uppstår oförutsedda händelser. Sensorerna består bland annat av ett par radarenheter med olika räckvidd och vinkel samt en stereokamera som registrerar vägmarkeringar och vägskyltar på upp till 100 meters avstånd.

Daimler