”Athena” is checking in for her seat aboard @lufthansa on her way to Germany! [PIC]. Have you seen her yet? pic.twitter.com/6pYHiQLC9a
— LAX Airport (@flyLAXairport) December 15, 2014
I måndags fick flygresenärerna på Los Angeles International Airport (LAX) sig en ovanlig syn då en humanoid robot för första gången fick flyga som en betalande passagerare med egen sittplats.
Roboten, som är stor som en människa, var klädd i vit t-shirt och röda skor när den rullades igenom passkontrollen i en rullstol. Sedan flög den nio timmar i ekonomiklass med Lufthansas flyg till Frankfurt tillsammans med sina robotforskare. Därefter blev det vidare transport till avdelningen för Autonomous Motion vid Max Planck Institute for Intelligent Systems i Tübingen, uppger Phys.org.
Skälen till att låta roboten åka på vanlig passagerarplats är att det för det första är billigare och för det andra slipper de lämna den i händerna på andra, berättar Alexander Herzog, doktorand vid Max Planck Institute, för Daily Mail.
Den 188 centimeter höga och 48 kilo tunga roboten är tänkt att användas som räddningsrobot vid katastrofscenarion liknande Fukushimaolyckan. Till skillnad från DARPA Robotics Challenge, som också har som mål att utveckla robotar för detta ändamål, är målet med Athena att ta fram en betydligt mer autonom robot. Det amerikanska robotföretaget Sarcos är också inblandade i utvecklingen av Athena.
Athena är försedd med ett flertal sensorer i form av bland annat en stereokamera och en Velodyne-LIDAR. Fötterna består av fotproteser från Otto Bock och i Tübingen ska Athena utrustas en IMU för att få bättre balans. Roboten är dock helt ny och kan än så länge inte göra så mycket, men ett första delmål för forskarna verkar vara att få Athena att kunna gå över ojämn terräng utan att tappa balansen. Än så länge är den dock beroende av en extern hydralisk matning för sina ben, skriver Phys.org
Meet Athena, the first robot to catch a @lufthansa flight from @flyLAXairport tonight on @KTLA at 6pm pic.twitter.com/lA2uzE9lH9
— Kirk Hawkins (@kirkhawkins) December 15, 2014