Disney tar oss en bit upp ur uncanny valley

Disney satsar allt mer på helt digitala skådespelare och nu har man tagit ännu ett steg upp ur den ökända uncanny valley genom en teknik som kan skapa naturtrogna 3D-kopior av mänskliga ögon.

Att skapa hundraprocentigt fotorealistiska datoranimationer av människor är mycket svårt eftersom vi lätt lägger märke till de små subtila detaljerna i främst ansiktet och noterar direkt om något inte ser naturligt ut, även känt som uncanny valley. Just mänskliga ögon är något av det svåraste att få till på ett naturligt sätt så de ser levande ut.

Nu har dock Disney Research utvecklat en ny metod för att fotografera av ett mänskligt öga och skapa en kopia av det i mycket högupplöst och fotorealistisk 3D-grafik. Detta inkluderar samtliga synliga delar av ögat såsom ögonvitan med blodkärl, den transparenta hornhinnan samt iris och pupill. Disney har även lyckats få pupillen att dra ihop sig på ett sätt som ser trovärdigt ut och de digitala skådespelarna anpassar automatiskt pupillens storlek efter ljusstyrkan i scenen, vilket gör att animatörerna slipper tänka på det.

Utöver att vi kommer få se mer realistiska digitala skådespelare i kommande Disneyfilmer kan tekniken även användas inom det område som kallas oftalmologi (läran om ögat och dess sjukdomar). Här nedan kan ni se ett videoklipp från i somras som visar Disneys arbete med helt digitala skådespelare i filmen Maleficent.

Disney Research