Nestlé anlitar roboten Pepper för att sälja kaffemaskiner

Foto: Nestlé

Nestlé i Japan kommer hyra in Pepperrobotar som ska hjälpa till med försäljningen av Nescafé-kaffemaskiner. I slutet av 2015 räknar man med att ha robotar ute i runt 1.000 butiker.

Pepper är världens första robot som, utöver att kunna konversera med människor, kan läsa av känsloläget hos sin samtalspartner genom att analysera tonfall, ansiktsuttryck och kroppsspråk. Den humanoida roboten är utvecklad av japanska SoftBank tillsammans med franska Aldebaran Robotics som en följd av att Softbank i början av 2012 köpte en majoritetsandel i Aldebaran för 100 miljoner dollar (drygt 660 miljoner kronor).

SoftBank Robotics, som är en del av SoftBank Group, har som ambition med Pepper att ta robottekniken bortom fabriksgolven. Med start i december kommer Nestlé placera ut Pepper i cirka 20 butiker där robotarna ska sälja kaffemaskiner av modellerna Nescafé Dolce Gusto och Nescafé Gold Blend Barista. Därefter kommer man fram till slutet av 2015 att ha placerat ut robotar i cirka 1.000 butiker runtom i Japan. I en video som Nestlé släppt får vi se hur det kan gå till när Pepper ger köpråd åt en kund.

”Pepper kommer kunna förklara Nescafés produkter och tjänster samt delta i konversationer med konsumenterna. Jag hoppas detta nya konsumentengagemang kommer att expandera över hela världen som ett exempel på japansk innovation”, säger Kohzoh Takaoka, vd för Nestlé Japan.

Foto: Nestlé

Pepper har väckt förvåning på grund av sitt låga pris och SoftBank har bland annat anlitat Foxconn för att få ner tillverkningskostnaderna. Troligtvis kommer man dock behöva binda upp sig i någon form av abonnemang när man köper roboten, inte helt olikt hur mobiltelefoner subventioneras. Pepper har bland annat en molnbaserad artificiell intelligens, kallad Cloud AI, som förmodligen inte kommer vara en gratistjänst.

I februari 2015 kommer Pepper börja säljas till ett pris av 198.000 yen (cirka 12.900 kronor exklusive moms). Några planer på att lansera roboten här i Norden finns dock inte i nuläget, skriver Nestlé Sverige i ett pressmeddelande. Däremot kommer Pepper börja säljas i USA framöver, berättar SoftBank Robotics vd Fumihide Tomizawa för Bloomberg.

”Vi kommer sälja Pepper i USA inom ett år efter att vi samlat information i Japan”, säger Tomizawa. ”Jag kommer inte bli förvånad om försäljningen av Pepper kommer vara hälften företag och hälften konsumenter.”

Nestlé

SE ÄVEN: