
En av de vanligaste frågorna butiksanställda får av kunder är förmodligen ”Var hittar jag vara x?” och liknande. Nu har en butiksrobot för detaljhandeln tagits fram som ska kunna avlasta personalen med denna enklare typ av frågor och även guida kunderna till rätt hylla.
Roboten i fråga heter OSHbot (efter Orchard Supply Hardware, sedan 2013 ett dotterbolag till Lowe’s) och är 152 centimeter hög. Den kan helt autonomt navigera omkring i butiken utan att köra in i saker. Några infrastrukturella förändringar av butikslokalen är inte nödvändiga och om nätterna när butiken är tom kan OSHbot åka runt och uppdatera sin interna karta.
OSHbot är utvecklad i ett samarbete mellan Lowe’s Innovation Labs och Fellow Robots och i slutet av året kommer två robotar placeras ut i en OSH-butik i San Jose, Kalifornien. Om en kund behöver hjälp kan denne gå fram och prata med roboten som förstår flera talade språk, men roboten kan även själv åka fram och hälsa på en kund och fråga om denne behöver hjälp.
Roboten kommunicerar via talsyntes och genom att visa information på sin främre bildskärm. En större skärm på baksidan av roboten visar aktuella butikserbjudanden. Den har även funktioner som realtidslagerhantering och möjlighet att ringa upp anställda i andra butiker för att ställa frågor.
I robotens huvud sitter en 3D-kamera som gör att den kan känna av när en människa befinner sig framför den, men den kan även skanna reservdelar som kunderna håller upp framför den och därefter visa mer information om produkten på skärmen samt i vilken hylla den finns. Både i robotens bas och hals sitter lasersensorer som används för att undvika kollisioner.