Förarlös Audi RS 7 körde ett varv på Hockenheim

Foto: Audi

I samband med DTM-finalen (som för övrigt vanns av svensken Mattias Ekström) i helgen körde en autonom Audi RS 7 Sportback med centimeterprecision ett varv på tyska Hockenheimring på drygt två minuter.

Tack vare en special-GPS som bland annat använder sig av en särskild wifi-standard för bilar kan Audins position mätas mycket mer exakt än med en vanlig GPS. Både i bak- och vindrutan sitter dessutom 3D-kameror som filmar vägen och jämför med tidigare lagrad information. En rad andra sensorer och aktuatorer kompletterar och gör att den förarlösa Audin, som har 560 hästkrafter under huven, kan komma upp i över 200 knyck på raksträckorna, men även bromsa in i exakt rätt ögonblick och ta kurvorna med centimeterprecision.

“Dagens topprestation med Audi RS 7 visar vilken kompetens det finns hos vårt utvecklingsteam när det gäller autonom körning inom Audi”, säger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, utvecklingschef AUDI AG, i ett pressmeddelande. “Speciellt när det gäller precision och prestanda är erfarenheten av stort värde för vår fortsatta utveckling”.

Den exakta varvtiden och maxhastigheten har Audi inte uppgett, men som kan höras i videoklippet ovan säger den upphetsade kommentatorn att Audin vid ett tillfälle är uppe i 220 km/h. En längre version av videon finns här under.

Audi satsar hårt på utveckling av autonoma bilar och redan 2010 körde en förarlös Audi TTS, även den utvecklad i samarbete med Stanford University, det 20 kilometer långa bergsracet Pikes Peak International Hill Climb i Klippiga bergen på 27 minuter. För en månad sedan var Audi även den första biltillverkare som fick tillstånd att testköra autonoma bilar på allmän väg i Kalifornien.

Själva uppger Audi att autonom körning är ett av de viktigaste utvecklingsområdena för dem och att helgens lopp gör att deras ingenjörer bland annat får information för att vidareutveckla semi-autonoma funktioner till sina serietillverkade bilar.

Audi Piloted Driving

SE ÄVEN: