
Cruise RP-1 heter ett system som kan byggas in i efterhand i vanliga personbilar och därmed göra dem självkörande. Både priserna och storleken på den nödvändiga hårdvaran har nu minskat såpass att detta blivit realistiskt.
Varje år sker miljontals bilolyckor runtom i världen som skördar många människoliv och runt 90 procent av olyckorna beror på den mänskliga faktorn. Ett sätt att få ner olycksfrekvensen är därför att eliminera den största riskfaktorn och låta bilen köra sig själv via sensorer och algoritmer som aldrig tappar uppmärksamheten.
https://www.youtube.com/watch?v=uEQqQj_zyHI
Cruise RP-1 kostar inledningsvis runt 10.000 dollar (cirka 70.000 kronor) och kan i dagsläget installeras i valfri personbil, så länge det är en Audi A4 eller S4 av årsmodell 2012 eller nyare vill säga. Själva tekniknen ska dock gå att installera i vilken personbil som helst, men man har valt att fokusera på Audi inledningsvis, berättar Kyle Vogt, vd på Cruise Automation. Alla early adopters som redan nu vill prova på tekniken kommer få sitt Cruise-paket skickat till sig under 2015.
Under 2007, när Kyle Vogt studerade på MIT, deltog han i DARPA Grand Challenge som var DARPA:s tävling för autonoma fordon. På den tiden hade de en pickupbil med rackservrar staplade på varandra, men idag ryms motsvarande datorkraft i en vanlig mobiltelefon. Google har också spelat en avgörande roll för utvecklingen av självkörande bilar.
”På grund av Google är folk redo”, säger Vogt. ”För tio år sedan skulle folk ha sagt att detta är science fiction. Men nu frågar de inte om utan när. Det finns en uppfattning om att självkörande bilar är på väg och folk förväntar sig dem.”

Tekniken bakom Cruise RP-1 bygger på tre komponenter. Dels sitter en sensorpod på bilens tak, ovanför vindrutan, som skannar av omgivningen via en kombination av kameror, radar och andra sensorer. Om bilens ögon sitter på taket så sitter själva hjärnan i bagageutrymmet. Datorn där beräknar i realtid exakt hur bilen ska agera, baserat på den sensordata den får som behandlas av algoritmer för datorseende. Slutligen finns ett enkelt gränssnitt i form av en enda stor knapp brevid förarsätet där man kan aktivera Cruise.

Cruise RP-1 ger dock inte en fullfjädrad autonom bil utan kräver fortfarande att föraren håller ögonen på vägen. Systemet kan snarare liknas vid en slags avancerad farthållare (cruise control). När man kör på motorvägen kan man trycka på ”Cruise”-knappen så tar systemet över styrning, gas och broms själv och ser till att bilen håller sig i rätt fil och med behörigt avstånd till andra fordon. Säkerheten är förstås viktig och om systemet inte är säker på vad det ser kommer föraren att varnas både audiellt och visuellt. Cruise fungerar idag på alla större motorvägar i Kalifornien men området kommer utökas med tiden.