CybAero får kinesisk stororder på obemannade helikoptrar

CybAeros obemannade autonoma helikopter APID 60. Foto: CybAero

Linköpingsföretaget CybAero har fått en stororder från Kina värd 700-800 miljoner kronor. Under åtta år förbinder sig den kinesiska koncernen AVIC att köpa minst 70 obemannade helikoptrar som ska användas bland annat av tullen.

CybAero utvecklar, tillverkar och marknadsför autonoma obemannade helikoptrar (VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem åt större företag men har även en egen helikopter kallad APID 60. Kinesiska AVIC (Aviation Industry Corporation of China) är ett statligt ägt bolag inom flyg och försvar med över 400.000 anställda och via det åttaåriga ramavtalet förbinder de sig att köpa minst 20 helikoptersystem från CybAero under de första tre åren samt minst 50 system de efterföljande fem åren.

– Det här är ett genombrott på marknaden för civil användning av obemannade helikoptrar. Vårt mål är att bli globalt marknadsledande och ta minst 30 procent av världsmarknaden. Med denna order, som är vår största hittills, tar vi ett betydande steg för att nå det målet, säger Mikael Hult, vd för CybAero.

Ett gemensamt bolag kommer skapas av CybAero och AVIC och de obemannade helikoptrarna är tänkta att användas uteslutande på den civila och kommersiella marknaden. Som exempel på tillämpningsområden nämns tull, kustbevakning, energisektorn, jordbruk, karteringar och inom räddningstjänsten.

– Vi har fått den här ordern i hård konkurrens med både inhemska och världsledande aktörer och vi är oerhört glada över det stora förtroendet vi fått från kunden. Detta är en viktig kund med stor utvecklingspotential och vi ser detta som en början på ett långsiktigt samarbete, säger Niklas Nyroth, försäljnings-och marknadschef på CybAero.

APID 60 kan autonomt lyfta från och landa på rörliga plattformar som till exempel fartyg. Foto: CybAero

APID 60 är betydligt mindre än en bemannad helikopter och kan därför lätt transporteras på släpvagn eller liknande. Den klarar trots detta en nyttolast på upp till 50 kg och kan förses med sensorer som videokamera, värmekamera (IR), störsändare, radiolänkutrustning, biokemiska sensorer, laserskanner, markradar och magnetometrar. Den flyger autonomt efter att man programmerat in rutten i en bärbar dator som används som kontrollstation.


En äldre promovideo (2009) från CybAero.

Helikoptern drivs på bensin eller diesel och har en maxhastighet på 150 km/h. Flygtiden är upp till sex timmar och den har en räckvidd på 20 mil. APID 60 kan även autonomt lyfta från och landa på rörliga mål som till exempel ett fartyg ute till havs via en teknik kallad MALLS (Mobile Automatic Launch and Landing Station).

Pressmeddelande, pressmeddelande, SvD, SvD, APID 60