Simon heter ett klassiskt minnesspel som lanserades 1978 i USA. Nu har en pappa och hans 7-åriga dotter byggt en egen robot som kan besegra spelet.
Spelet Simon baseras på fyra knappar som lyser i varsin färg och spelar en egen ton. Det gäller sedan att trycka på knapparna i rätt ordning för att upprepa den lilla melodi som Simon precis spelat. För varje gång läggs ytterligare en ton till och det blir därmed svårare och svårare.
Till slut blir det såpass svårt att många inte klarar av att memorera hela tonföljden i huvudet. Men då kan man alltid göra som ingenjören Ben North och hans 7-åriga dotter som byggde en robot för att besegra spelet. Roboten har fyra ”fingrar” som byggts av Legodelar och själva plattformen roboten står på är en skärbräda placerad ovanpå fyra uppochnervända yoghurtmuggar.
I toppen av varje robotfinger sitter en ljussensor som känner av när knappen under lyser och som hjärna till roboten stod man i valet mellan Raspberry Pi eller Arduino. Det som avgjorde till Arduinos fördel var dock de redan existerande servokontrollbiblioteken. Robotens mjukvara memorerar helt enkelt vilka knappar som tänds och väntar tills Simon spelat klart sin sekvens. Därefter trycks knapparna ner i samma ordning via servomotorer där varje servo styr två fingrar. Ett gummiband i varje finger fjädrar sedan tillbaka det till ursprungspositionen.
”Min dotter var väldigt involverad i alla stadier av projektet”, berättar North för Yahoo Tech. ”Mekanisk design, byggandet av Legofingrarna (med hjälp från mina övriga tre barn), markera hål, borra, skruva, såga, klippa kablar, skala kablar, löda. Hon gjorde åtminstone hälften av de jobben, med hjälp och under uppsikt (NOGGRANN uppsikt vid lödningen!).”
I videoklippet ovan visas hur en komplett spelomgång går till. Vill du läsa fler detaljer om hur roboten byggdes finns det utförligt beskrivet på denna blogg.