
Uppdrag där gods ska fraktas från punkt A till punkt B är inte så stimulerande för människor och därför som gjorda för att automatiseras. Nu satsar Rolls-Royce marina avdelning på drönarfartyg till havs.
Fraktfartygen idag är en mångmiljardindustri som omfattar 90 procent av all världens handel. Det finns med andra ord stora pengar att tjäna på effektivare fraktfartyg och Rolls-Royce satsar därför på drönarfartyg som utan någon besättning ombord ska frakta gods till havs. Man anser att tekniken nu är såpass mogen att det går att realisera.
”Nu är tekniken vid den nivå där vi kan möjliggöra detta, och samhället rör sig i denna riktning”, säger Oskar Levander, Rolls-Royce vice vd för innovationer inom marinteknik, till Bloomberg. I dagsläget är det dock olagligt att framföra obemannade fartyg till havs, så även om tekniken finns behöver regelverken ses över och uppdateras.
Rolls-Royce Blue Ocean-utvecklingsteam har satt upp en virtual reality-prototyp vid sitt kontor i norska Alesund. VR-prototypen simulerar en 360-gradersvy från fartygets brygga och tanken är att kaptener på land ska kontrollera de förarlösa fartygen på ett liknande sätt.

De stora fördelarna med förarlösa fraktfartyg är att man mer plats för fraktcontainrar eftersom man kan ta bort sådant på skeppet som är överflödigt när ingen besättning finns ombord. Till exempel kan brygga, elektricitet, luftkonditionering, vatten och avlopp tas bort när inga människor åker med, vilket även gör att driftskostnaderna blir lägre.
Man räknar även med att fartygen blir 5 procent lättare innan lastning samt drar 12-15 procent mindre bränsle, berättar Levander för Bloomberg. Kostnaden för en vanlig besättning är drygt 21.000 kronor per dygn, vilket utgör 44 procent av totalkostnaden för ett stort containerfartyg. Här finns alltså en hel del pengar att spara med andra ord.
Som vanligt ligger den mänskliga faktorn bakom de flesta olyckor till havs och Levander tror att drönarfartygen kan bli säkrare än dagens fartyg då kameror och sensorer kan upptäcka saker i vattnet mycket bättre än det mänskliga ögat. Datorer kommer dessutom ständigt att analysera rutterna och optimera dem.