Saabs obemannade och autonoma helikopter Skeldar har nu satts i operativ drift av den spanska marinen utanför Somalias kust där dess uppgift är att bekämpa pirater. Detta sker inom ramen för EU:s insats Operation Atalanta.
I somras tecknade Saab ett kontrakt om att använda Skeldar UAS (Unmanned Aerial System) för operationer ute till sjöss. Nu sätts alltså robothelikoptern i operativ drift ombord på spanska marinens patrullbåt BAM Meteoro tillsammans med en bemannad helikopter. Innan driftsättningen av Skeldar har tester utförts ombord på det spanska fartyget BAM Relampago utanför Kanarieöarna.
– Skeldar används tillsammans med en bemannad helikopter för att förbättra fartygets spaningsförmåga i syfte att bekämpa pirater utanför Somalias kust inom EU:s insats Operation Atalanta, säger Mikael Franzén, produktansvarig Saab, i ett pressmeddelande.
Skeldar kan flyga helt autonomt och förses med en mängd olika tillbehör och sensorer för varierande uppdrag under både dag- och nattetid. Den drivs av en kraftfull dieselmotor och har en maxhastighet på 140 km/h. Flygtiden är 4-5 timmar och maxlasten 40 kg.
– Från det att vi tecknade kontraktet om Skeldar har vi sett ett ökat intresse för systemet där fler och fler potentiella kunder upptäcker Skeldars unika förmågor och funktioner, exempelvis dess utmärkta flygegenskaper, dieselmotorn samt höga prestanda och operativa förmåga, säger Mikael Franzén.
SE ÄVEN:
Vad kan den ta för vapen? För dessa pirater måste sänkas, eller ska man bara kolla vart de är?
Skeldar är en spanings-UAV som används för att leta upp och hålla koll på piraterna, så den har inga vapen. Den kan däremot utrustas med en del sensorer och andra tillbehör:
* Daylight and thermal gimbals
* Synthetic Aperture Radar (SAR)
* Ground Moving Target Indicator (GMTI)
* Saab’s Electronic Surveillance Payload (ESP)
* AIS transponder
* Searchlight/megaphone
* Cargo hook