Vetandets värld i Sveriges radio handlade i tisdags om den nya generationens industrirobotar som kan jobba sida vid sida med människor.
Först träffar man dock transportroboten Bärtill på Mälarsjukhuset och intervjuar både personalen samt Bärtills skapare Hans Skoog som är vd på RobCab. Han berättar hur RobCab fungerar och bland annat hur den skiljer sig från förarlösa truckar på lager.
Därefter tas vi till Volkswagens motorfabrik i Salzgitter där man börjat använda lättviktsrobotar från danska Universal Robots som är säkra nog att arbeta sida vid sida med människor. Roboten har fått namnet FIPS (Funktional, Innovativ, Produktiv, Systemoptimiert) och dess uppgift är att montera glödstift i motorerna i arbetsställningar som inte är särskilt ergonomiska för en människa.
Forskaren José Saenz på Fraunhofer IFF i Magdeburg berättar för SR hur man tagit fram en sorts artificiell hud för robotarna med taktila sensorer som gör att de känner av när de kolliderar med en människa och då kan stanna. Man forskar även på hur hårda slag människor tål innan de får blåmärken, för att veta hur robotarna ska anpassas.
EU har dessutom nu i september dragit igång ett stort forskningsprojekt där man under fyra år ska jobba för att ta fram mer människoanpassade robotar inom industrin. Ett viktigt argument är att äldre anställda kommer kunna arbeta längre ifall en robot hjälper till med de tyngre arbetsmomenten, uppger SR.
Avslutningsvis intervjuas Erik Lundqvist, chef för Robotdalen som hjälper mindre robotföretag att komma igång. Bland dessa kan nämnas transportroboten RobCab och telenärvaroroboten Giraff.
Lyssna: Roboten som jobbarkompis
SE ÄVEN: