Kommande Ford väjer för hinder och parkerar automatiskt

Snart kan man parkera bilen utan att ens sitta i den. Foto: Ford

Flera av de stora bilmärkena har numera helt eller delvis autonoma fordon under utveckling. En av dessa tillverkare är Ford som nyligen visat upp sin självparkerande bil.

För ett drygt år sedan skrev Robotnyheter om Fords semiautonoma fordonslösningar Traffic Jam Assist och Active Park Assist. Nu har man visat upp en vidareutveckling av tekniken kallad Fully Assisted Parking Aid som gör att föraren inte ens behöver sitta i bilen när den parallellparkerar.

Fully Assisted Parking Aid bygger på de tidigare tekniska lösningarna Active Park Assist samt Ford Powershift och tar över både styrning, växling, gas och broms för att parkera bilen i en parkeringsruta i till exempel ett parkeringshus eller en parkeringsplats utanför ett köpcenter. Genom ett enkelt knapptryck i vad som förmodligen kommer bli en app i mobilen kan man be bilen leta upp en ledig parkeringsficka och parkera i den helt autonomt.

När man sedan uträttat sina ärenden och kommer tillbaka till parkeringsplatsen kan man be bilen köra ut från parkeringsrutan genom ett enkelt knapptryck igen. En stor fördel är att man slipper bekymra sig för trånga parkeringsplatser där man knappt får upp bildörren utan att skrapa i bilen brevid. I videon Ford lagt upp nämner man även att bilar generellt sett blivit något bredare med åren samtidigt som de flesta parkeringsrutorna fortfarande har samma storlek som tidigare.

För att upptäcka en ledig parkeringsplats använder sig bilen av ultraljudssensorer och systemet klarar av att parkera bilen i utrymmen som är endast 20 procent längre än den totala fordonslängden. Det är dock inte bara Ford som utvecklar självparkerande bilar. I somras visade Volvo upp ett avancerat autoparkeringssystem som även kan undvika dynamiska hinder i form av andra bilar och fotgängare.

En annan semiautonom lösning som Ford håller på att utveckla är Active City Stop som bland annat kan bromsa för fotgängare om föraren inte hinner reagera i tid. Tekniken testas just nu på en Ford Focus och förväntas kunna visas upp för allmänheten inom fem års tid, skriver Daily Mail.

Active City Stop använder sig av LIDAR, kamera och ultraljudssensorer och kan skanna av vägen framför sig upp till 200 meter. När systemet upptäcker ett föremål längre fram i körfältet som rör sig sakta eller står stilla varnas föraren först visuellt och därefter audiellt. Om ingen reaktion sker från förarens sida tar systemet över bilens styrning och broms för att undvika en kollision.

Ford, Expressen, Gigaom