
Nissans vice vd, Andy palmer, utlovade vid en presentation i södra Kalifornien i tisdags att företaget kommer kunna ha prisvärda, energisnåla och helt självkörande bilar redo för marknaden 2020.
Nissan har redan forskat intensivt i några år på autonoma fordon och samarbetar med elituniversitet som MIT, Stanford, Carnegie Mellon, Oxford och Tokyo Universitet. I Japan pågår även arbetet med att bygga upp en testbana dedikerad för autonoma fordon som ska vara klar i slutet av 2014.
Enligt Nissan ska prisnivån på de självkörande bilarna vara realistisk för konsumenter och målet är därefter att det inom två fordonsgenerationer ska finnas autonoma bilar för alla Nissanmodeller.
2007 sa Nissans vd, Carlos Ghosn, att man till 2010 skulle ha masstillverkning av en utsläppsfri bil och idag är Nissan LEAF den bäst säljande elbilen någonsin. Ghosn har nu sagt att han bestämt sig för att vara redo att introducera Nissans Autonomous Drive-teknik till 2020 och säger att man är på god väg att förverkliga målet.

I tisdags hölls Nissan 360 i södra Kalifornien där Nissan demonstrerade Autonomous Drive inför publik. Tekniken bygger på laserscannrar, kameror samt en artificiell intelligens och aktuatorer som alltsammans installerats i en Nissan LEAF. Till skillnad från Googles självkörande bil har man ingen utstickande, roterande LIDAR högst upp på taket utan all teknik är inbyggd på ett mer diskret sätt.
Autonomous Drive är en vidareutveckling av Nissans teknik Safety Shield, som kamerabevakar 360 grader runt bilen, och varnar föraren eller tar över kontrollen av fordonet vid behov. Tekniken gör att bilen kan köra autonomt på motorväg, stanna för rödljus, hålla sig inom rätt körfält eller byta körfält samtidigt som kollisioner med andra fordon eller fotgängare undviks. Detta sker dessutom utan karta men integrering med bilens befintliga navigationssystem kan också ske.
Varje år sker sex miljoner bilkollisioner i USA till en kostnad av 160 miljarder dollar och 93% av olyckorna beror på den mänskliga faktorn, ofta på grund av ouppmärksamhet. Fördelen med en bil som fattar beslut på egen hand är att reaktionstiden är mycket snabbare och den tappar aldrig uppmärksamheten. Men tekniken är även till nytta för funktionshindrade eller äldre som annars inte klarar av att köra bil. För att inte tala om den tid man får över till andra sysslor när man slipper hålla händerna på ratten och ögonen på vägen.
SE ÄVEN: