I samband med upprustningen av röda linjen i Stockholms tunnelbana satsar SL på förarlösa tunnelbanetåg. 2020 beräknas de helautomatiska tågen vara i drift och på sikt ska övriga linjer också få förarlösa tåg. Tågförarstrejker kan med andra ord bli ett minne blott i framtiden.
Den utredning SL gjort visar att det kostar runt 1,2 miljarder extra att anpassa tunnelbanan till självkörande tåg. Bland extrakostnaderna finns bland annat ett nytt signalsystem och spårbeträdelselarm. Å andra sidan finns stora fördelar med förarlösa tåg då trafiken inte påverkas av förare som är sjuka eller strejkar samt att turtätheten kan ökas. I manuella tåg måste föraren dessutom gå från ena änden av tåget till den andra vid ändstationerna, något som tar tid och tid är som bekant pengar.
– Det behövs också färre tåg. Röda linjen har fyra ändstationer, och vid varje vändning måste föraren gå hela vägen till andra änden av tåget. Det tror man inte, men det tar mycket tid. Kan vi spara in den tiden behövs fyra tåg färre, som vi hade behövt köpa in omkring 2020, och ändå klara målet för turtäthet. Då sparar vi 500 miljoner kronor, säger Sonja Martin-Löf, programledare för röda linjens uppgradering, till Ny Teknik.
Förra veckan gav politikerna i Stockholms läns landstings trafiknämnd klartecken till förslaget om helautomatiska, förarlösa tåg på tunnelbanans röda linje. 48 nya tåg, av modell C30 från Bombardier, kommer levereras under 2017-2021. Arbetet med att införa de förarlösa tågen påbörjas dock redan i år och 2020 beräknas de vara i bruk för reguljär trafik.
Självkörande tunnelbanetåg finns redan i flera europeiska länder, däribland Danmark som införde förarlösa tåg i Köpenhamns Metro under 2002-2007. Videon ovan visar ett av dessa tåg när det ankommer till Ørestad.