1997 var en milstolpe inom AI:n eftersom en dator för första gången besegrade den mänskliga världsmästaren i schack, Garri Kasparov. En dator kan dock inte flytta schackpjäserna själv men det finns det numera schackspelande robotar som kan och för att få lite motstånd har robotarna nu börjat tävla mot varandra.
Den 19 maj i år anordnades World Chess Blitz Championship i Ryssland för schackrobotar. Det verkar vara första gången en liknande tävling anordnas och arrangörerna hoppas det ska kunna bli ett årligt evenemang. I videon här under ser vi den ryska schackroboten CHESSka möta den nyligen utvecklade KUKA Monster, som i dagsläget verkar vara den enda utmanaren. Andra tillverkare av industrirobotar som visat intresse för att utmana CHESSka är japanska FANUC och svenska ABB.
KUKA är bland annat världsledande inom robotar för bilindustrin, men som synes kan deras robotar även programmeras till att spela schack. Notera även hur robotarna inte lyfter pjäserna i onödan utan istället drar dem längs med brädet ifall det är fritt framför. KUKA Monster mötte också Alexander Grischuk, före detta världsmästare i World Blitz Chess Champion och en av de främsta schackspelarna i världen. Se foton från den matchen, som schackroboten givetvis vann, här.
Den variant av schack som robotarna spelar kallas Blitz och innebär att varje spelare endast har totalt fem minuter på sig, så när tiden är slut är matchen slut. Det går med andra ord undan när man spelar och att utifrån en stor mängd data fatta beslut på väldigt kort tid är ju datorer extremt bra på.
CHESSka visades upp första gången 2010 och är världens första schackspelande robot, skapad av Konstantin Kosteniuk, världsberömd schackmästare och tränare. Roboten, som även kallas ”The Chess Terminator”, har besegrat flera av de främsta schackmästarna i världen. I ovanstående video möter den Vladimir Kramnik som är en av världens främsta schackspelare och var världsmästare mellan åren 2000-2007.
Robotarna har inga visuella sensorer för att lokalisera schackpjäserna men en kabel kopplad till schackbrädet avslöjar hur de känner till pjäsernas position. Schack är just ett sådant spel som är utmärkt lämpat för datorer då man med rå datorkraft på en bråkdel av en sekund kan beräkna alla möjliga drag några steg fram för att hitta det optimala draget. Sedan skickas instruktioner till robotarmen om vilken pjäs som ska flyttas vart. Robotarmarna har utrustats med specialgrippers för att enkelt kunna lyfta schackpjäser som står tätt intill andra och de kan även trycka på klockan för att stoppa tiden när de gjort sitt drag.