Googles autonoma bil får numera helt lagligt framföras på allmänna vägar i den amerikanska delstaten Nevada.
Om du krockar med bilen är det oftast du själv som ställs till svar efteråt. Men om en autonom bil krockar, vem bär då ansvaret? Detta är en av många frågor som The Economist tar upp i sin diskussion om robotetik.
Nu för tiden läser man nästan dagligen om förarlösa drönare som USA:s militär använder. Dessa styrs dock fortfarande av mänskliga operatörer, men det är bara en tidsfråga innan de kommer bli helt eller delvis autonoma och kunna fatta egna beslut. Flera bedömare menar att robotar som fattar egna beslut i krigssituationer rentav kan vara mer etiska än mänskliga soldater.
Som exempel tar The Economist upp att en robotsoldat aldrig skulle våldta eller plundra på grund av känslomässiga tillkortakommanden. En stressad soldat kan lätt fatta felaktiga beslut i stridens hetta men en robot blir aldrig stressad utan behåller hela tiden skärpan, vilket kan vara livsavgörande i vissa situationer. En autonom drönare skulle dessutom kunna ha en databas över alla byggnader i området den flyger i och via denna information neka att avfyra sitt vapen när den mänskliga operatören trycker på knappen, ifall det finns risk för att civila skadas eller dödas.
Ett lite mer vardagligt exempel är autonoma bilar som redan är verklighet och lagligen får framföras på allmän väg i Nevada, USA. Dessutom har det länge funnits semi-autonoma bilar på marknaden. Toyota Prius har länge kunnat fickparkera själv och Volvo har sedan ett par år haft en teknik kallad Pedestrian Detection som automatiskt bromsar bilen ifall den upptäcker fotgängare framför bilen som riskerar bli påkörda.
För att kunna spåra vem som bär ansvaret när en olycka varit framme föreslås att man installerar en ”svart låda” i alla autonoma fordon och andra robotar så man efteråt kan kolla igenom loggfilerna för att se var det gick snett. Ingenjörer måste även jobba tätt ihop med etiker när de utvecklar robotar. Det som tidigare var science-fiction börjar nu alltmer bli verklighet och det är dags att vi börjar diskutera de etiska frågorna med maskiner som kan fatta egna beslut.
SE ÄVEN: