Nästa generations robotar kommer köra våra bilar, hjälpa till i våra hem, vårda oss på sjukhus, flyga med mera, men idag finns nästan ingen debatt kring de etiska och juridiska aspekterna. Våren 2012 är det dock premiär för robotkonferensen ”We Robot” där just dessa bitar ska debatteras.
Mycket fokus läggs redan på de tekniska bitarna när det gäller robotar, men vem bär det juridiska ansvaret om en självkörande bil är med i en trafikolycka och vem äger de immateriella rättigheterna till saker som robotar uppfunnit? Det är några av de frågor man bör ställa sig.
Konferensen We Robot kommer hållas i Florida den 21-22 april nästa år och arrangören Miami universitets School of law ber nu om diskussionsunderlag från akademiker och robotutvecklare. Författarna till de papers som väljs ut som debattämnen kommer få sin resa betald till konferensen. Några förslag på diskussionsämnen som listas på hemsidan är:
- Effect of robotics on the workplace, e.g. small businesses, hospitals, and other contexts where robots and humans work side-by-side.
- Regulatory and licensing issues raised by robots in the home, the office, in public spaces (e.g. roads), and in specialized environments such as hospitals.
- Design of legal rules that will strike the right balance between encouraging innovation and safety, particularly in the context of autonomous robots.
- Issues of legal or moral responsibility, e.g. relating to autonomous robots or robots capable of exhibiting emergent behavior.
- Issues relating to robotic prosthetics (e.g. access equity issues, liability for actions activated by conscious or unconscious mental commands).
- Relevant differences between virtual and physical robots.
- Relevant differences between nanobots and larger robots.
- Usage of robots in public safety and military contexts.
- Privacy issues relating to data collection by robots, either built for that purpose or incidental to other tasks.
- Intellectual property challenges relating to robotics as a nascent industry, to works or inventions created by robots, or otherwise peculiar to robotics.
- Issues arising from automation of professional tasks such as unauthorized practice of law or medicine.
Som synes finns det en hel del frågetecken som behöver rätas ut och vi kommer snart behöva lagstifta på detta område för att inte hämma robotutvecklingen.
Uppdatering: Den 21-22 april 2012 hölls konferensen och flera videoklipp från den har lagts ut på nätet. Här nedan kan ni se en paneldebatt på ämnet ”Social issues in robotics” som avhandlar bland annat sexrobotar och robotar som förhörsledare.
Ännu fler videoklipp från konferensen kan ses här.
Intressant, det här är av stor betydelse för utvecklingen av robotar framöver. Ta t.ex. autonoma fordon, där lagstiftningen idag inte hänger med utan kräver att det skall finnas plats för en förare.
Jag ser det som ett bra initiativ.
Förmodligen kommer det till en början dyka upp autonoma fordon på begränsade, offentliga områden som t.ex flygplatser, golfbanor och liknande. Därefter kanske det upprättas speciella filer på motorvägarna för autonoma fordon och ännu längre fram i tiden kommer kanske förhållandet kommer vara det omvända, att det istället finns enstaka filer för manuell körning och den huvudsakliga trafiken är självkörande.
Svensk trafiklagstiftning kommer som sagt behöva anpassas först. Men det lär gå ganska smärtfritt förhoppningsvis. I Nevada är det som bekant redan lagligt att framföra autonoma fordon på allmäna vägar.http://www.telegraph.co.uk/technology/8606522/Autonomous-cars-to-be-legal-in-state-of-Nevada.html
Det här kommer att bli stort, gigiantiskt stort! Vi måste ta en del av den kakan i Sverige.
Jag tycker att hela iden med robotar är barnsligt varför ska vi hålla på att utveckla en massa meningslösa robotar som bara springer omkring när det finns mycket viktigare saker att utveckla som tex förnyelsebara energikällor nya mediciner och mer satsning för att rädda den här planeten från svält och elände. Satsa pengarna på det istället det är betydligt viktigare.