I Australien har företaget FreshBins robotiserat rengöringen av privatpersoners soptunnor.
Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer förmodligen sophämtningen ha robotiserats. Redan på dagens sopbilar används så kallade sidolastare, en slags robotarm som lyfter och tömmer tunnan utan att föraren behöver kliva ur bilen. I Australien har man gått ett steg längre och robotiserat rengöring av soptunnor.
Det är företaget FreshBins som gjort det till sin affärsidé att åka runt med en mobil soptunnerengörare. Den består av en lastbil som är öppen på ena sidan där en ABB-robot är monterad. Till skillnad från sidolastaren på sopbilarna där föraren måste styra robotarmen och grippern manuellt kan FreshBins robot med hjälp av sensorer själv hitta, greppa och rengöra tunnan för att sedan ställa tillbaka den. Roboten har även sensorer som gör att den stannar ifall den känner av en människa eller något annat som rör sig i närheten av den.
Paul Sewell, som är svetsare och rörmokare, fick idén efter att han en dag slängde sopor som smutsade ner tunnan ganska mycket. De flesta hushåll rengör heller aldrig sina soptunnor, vilket gör att det samlas bakterier och andra skadliga ämnen i dem. Det går dessutom åt en hel del vatten och högtrycksspruta för att tvätta sin tunna på egen hand.
Själva rengöringen av sopkärlen sker i fyra steg:
- Robotens visuella sensorer lokaliserar tunnan och rörelsesensorer känner av så inga människor eller djur är i närheten
- Roboten greppar tunnan och lyfter in den i lastbilen
- Tunnan tvättas och steriliseras med endast 63 ml ozonvatten
- Den rengjorda soptunnan ställs tillbaka på sin plats
Föraren behöver aldrig lämna hytten utan kan övervaka och styra allt via en tryckkänslig skärm som visar övervakningsbilder på soptunnan ur olika vinklar. Hela processen tar 30 sekunder.
Med tanke på de framsteg som gjorts inom de autonoma bilarna verkar tekniken redan finnas idag för att man skulle kunna ha helt självkörande sopbilar i drift. Sopbilar kör dessutom relativt långsamt och tunnorna har ett enhetligt utseende som gör det lätt för en robot att identifiera dem. Robotiserade sopbilar lär dock inte ta över helt utan till en början främst de turer där sidolastare idag används, det vill säga villaområden med mera där tunnorna står utplacerade längs vägkanten. Men det är förmodligen en betydande del det handlar om ändå.
Även om tekniken är såpass mogen att vi skulle kunna införa robotiserad soptömning redan idag finns de psykologiska barriärerna som måste övervinnas. Trots att en autonom sopbil troligtvis skulle bli säkrare än dagens människostyrda finns en skepsis bland folk till bilar där ingen människa sitter bakom ratten. 90 procent av alla trafikolyckor beror på mänskliga faktorer, men ändå upplever vi det som säkrare med en människa bakom ratten än en datorstyrd bil. Det troligaste är nog att de autonoma fordonen börjar användas på begränsade områden, till exempel som bagagebilar på flygplatser. Med tiden kommer folk vänja sig vid autonoma bilar som så småningom kommer rulla omkring överallt.
Nedan ser vi en video på ett par svenska sopbilar av modell Scania P230 och NTM som tömmer soptunnor med hjälp av sidolastare.
En annan variant som används i USA är McNeilus ZR sidolastare med en slags räls som tunnan åker upp för.
SE ÄVEN: