Forskare vid Berlins fria universitet har förbättrat sin autonoma bil ”Made in Germany” (MIG) såpass mycket att de nu vågat sig på att köra den i storstadstrafik mitt i Berlin där den fått ta itu med bland annat 46 trafikljus, fyra rondeller och flera filbyten.
I mitten av september åkte deras självkörande bil en sträcka på 20 km fram och tillbaka mellan International Congress Center och det välkända landmärket Brandenburger Tor fyra gånger utan incidenter. En utbildad förare satt för säkerhets skull bakom ratten, utifall något skulle ha inträffat.
Under färden genom Berlin fanns bland annat 46 trafikljus som bilen måste registrera och läsa av, så den inte kör mot rött. Den måste även klara av rondeller, filbyten och allt annat som hör stadstrafik till. Sensorerna kan även känna av hinder som bilar och fotgängare och bromsa om de skulle komma för nära.
Med hjälp av en mycket exakt GPS, flera laserskannrar, lidar, videokameror och andra sensorer räknar en dator i realtid ut hur bilen ska agera, om den ska bromsa, svänga, slå på blinkers med mera. Datorn ”tänker högt” via en talsyntes så den mänskliga föraren ska kunna höra vad bilen är på väg att utföra. En karta över staden är inlagd i bilens dator och där finns även hastighetsbegränsningarna elektroniskt lagrade, vilket gör att bilen inte behöver läsa av vägskyltarna visuellt.
Den autonoma bilen är en modifierad VW Passat fullproppad med olika sensorer och en dator i bagageluckan. Foto: Claudia Heinstein
Bilen, som är en modifierad VW Passat, har utvecklats under fyra års tid inom det regeringsfinansierade projektet AutoNOMOS Labs som leds av Raúl Rojas, professor i artificiell intelligens vid Berlins fria universitet. Han anser att tekniken redan är mogen för att låta autonoma bilar rulla på privata vägar och att det kan bli verklighet på allmäna vägar inom 10-15 år när de juridiska frågorna är lösta. Dagens trafiklagstiftning kommer behöva anpassas till de autonoma fordonen.
”När alla bitar väl är på plats kommer autonoma bilar vara säkrare än de som körs av människor. Det är bara en tidsfråga.”, säger Rojas i ett pressmeddelande.
AutoNOMOS Labs ser även miljöaspekter i självkörande bilar. De kan användas i bilpooler där bilarna automatiskt kör till och från hyrstationerna och därmed blir mer attraktiva att använda. På så vis kan de fungera som autonoma taxibilar och antalet fordon i Berlin skulle kunna minskas till endast 10 procent av dagens.
De meddelar slutligen att MIG kommer fortsätta köra runt på Berlins gator de kommande månaderna och att deras nästa mål är att få bilen att köra mellan olika europeiska städer.
SE ÄVEN:
- Volkswagens semi-autonoma bil kör själv på motorvägen
- Volkswagens semi-autonoma bil håller hastighetsgränserna åt dig
- Googles autonoma bil buskör på parkeringsplats
- Ny Teknik: Datorerna kör bättre än du