Sommaren 2010 presenterade det estländska företaget Fits.me en robot bestående av en torso som kan ändra form för att motsvara alla tänkbara mänskliga kroppsformer. Nu har de även utvecklat en version för kvinnliga former. Den stora målgruppen för roboten är butiker som säljer kläder online.
Det tog Fits.me tre år att utveckla den första versionen av roboten som skall efterlikna en manlig torso. Själva kroppen, som är täckt av en flexibel syntetisk hud, är indelad i flera mindre segment som kan flyttas för att till exempel göra midjan smalare eller skuldrorna bredare. Enligt utvecklarna ska robotskyltdockan kunna återskapa runt 100.000 olika kroppsformer och storlekar. Allt från spinkig till kraftig kroppsbyggnad och den ska kunna skapa en virtuell kopia av ”i stort sett allas kroppar”.
Med hjälp av Maarja Kruusma, professor i biorobotik vid Tallinns universitet, utvecklade de den första roboten som blev den manliga versionen, eftersom det var mindre komplicerat än en kvinnlig version. De fick även tillgång till en databas med kroppsstorlekar från det tyska företaget Human Solutions GmBH.
Först var tanken att roboten skulle säljas till skräddare, men det tog inte lång tid innan Heikki Haldre, VD för Fits.me, insåg att det var inom e-handeln som den stora marknaden fanns. Så var den virtuella provhytten född.
När man som kund besöker e-butiken får man ange sina mått med hjälp av dragreglage, därefter får man upp en bild på hur plagget ser ut på den kroppsform man valt och man kan prova olika storlekar för att se hur väl plagget sitter. Man får även varningar om till exempel ärmarna är för korta eller kragen för tajt.
Allt detta sker givetvis inte i realtid. Istället träs en tröja i storlek small på roboten och sedan körs ett program där den antar ungefär 2.000 olika kroppstyper och en bild tas varje gång. Sedan byts tröjan ut till en storlek större och processen upprepas. Alla bilder lagras därefter i en databas och sedan visas motsvarande bild i e-butiken när du valt din kroppsform och klädstorlek.
Den kvinnliga versionen av roboten tog längre tid att utveckla än den manliga, eftersom det finns en större variation av kroppsformer. Den lanserades nyligen och har varit mycket viktig eftersom kvinnor både är mer modeintresserade och shoppar mer online än män.
Fördelarna med en robotskyltdocka är bland annat att folk sannolikt kommer köpa mer kläder online och att returerna till e-butikerna kommer minska, eftersom man får en storlek som passar direkt.
Det brittiska klädföretaget Hawes & Curtis var först ut med att anamma den kvinnliga robotskyltdockan och i deras e-butik kan den som vill testa det virtuella provrummet. Företaget säger att försäljning till nya kunder ökat med 57 procent och fördubblats för utländska kunder sedan de började använda roboten från Fits.me.
Nu återstår bara att se vilken svensk klädbutik på nätet som blir först med att implementera ett virtuellt provrum från Fits.me.