IBM Watson siktar på callcenters efter Jeopardy

Idag är det sista dagen av ”The IBM Challenge Day” i Jeopardy (se video från dag 2) där IBM:s superdator Watson att tävlar mot stormästarna i frågesporten. Watson har dammsugit internet på information från Wikipedia, nyhetssidor, religiösa skrifter med mera och optimerats för att prestera så bra som möjligt i Jeopardy. Men vad händer efter studiolamporna släckts? IBM har långtgående framtidsplaner för sin nya superdator och spår att den har en karriär framför sig inom bland annat callcenters, sjukvård och finansmarknaden.

UPPDATERING 17 februari: Se alla tre tävlingsdagar här: Dag 1, dag 2, dag 3.

Till exempel ska den kunna hjälpa läkare att diagnostisera patienter samt ge råd vid komplexa medicinska tillstånd. Styrkan i Watson ligger i att den kan förstå naturligt ställda frågor och snabbt få fram svar och råd utifrån all den enorma mängd information som finns lagrad. Som kunde ses på Watsons staplar med svarsalternativ i Jeopardy fanns även en så kallad ”buzz threshold”, den vertikala linje som markerar tröskelvärdet för när det är läge att trycka på buzzern. Detta så Watson inte ska trycka när den inte är säker på svaret. Om då Watson ska ge medicinska råd och ställa diagnoser är det förstås en önskvärd egenskap även där att inte föreslå till exempel en specifik behandling ifall den inte är helt säker på att det är rätt val.

Det första kommersiella användningsområdet för Watson tror dock IBM kommer bli inom kundtjänst där den kommer sätta en ny standard för hur callcenters fungerar genom att ge relevanta svar snabbt och därigenom korta telefonköerna drastiskt.

Idag tar Watson upp ett helt serverrum, med sina 90 servrar som tar upp plats motsvarande tio kylskåp, men i framtiden kanske samma beräkningskraft får plats i en maskin i storlek med en vanlig hemdator.

I videoinslaget ”The face of Watson” får vi se lite av arbetet med att ta fram Watsons avatar som möter de tävlande i Jeopardy, inklusive talsyntesen som utgör rösten.

RELATERAT: IBM:s Watson mötte Jeopardy-mästare i historisk TV-sändning

En kommentar till “IBM Watson siktar på callcenters efter Jeopardy”

Kommentarer är stängda.