Skulle du vilja kunna läsa en bok, surfa på nätet, tala i telefon eller äta frukost i bilen på väg till jobbet i 90 kilometer i timmen, utan att du behöver ha händerna på ratten? Det låter kanske som science-fiction idag, men om tio år kan detta mycket väl vara ett realistiskt scenario där bilarna kör sig själva. Ett ämne som även berördes i gårdagens artikel om framtidens robotar.
I ett EU-finansierat projekt vid namn SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), där sju företag inklusive Volvo är inblandade, finns planer på så kallade vägtåg i framtiden. Det fungerar så att fordonen i vägtåget kör 6-8 bilar i konvoj efter ett ledarfordon och kommunicerar trådlöst med varandra. I fordonet längst fram kör en mänsklig, erfaren yrkesförare, i till exempel taxi, buss eller långtradare, som även fått kompletterande specialutbildning för att leda vägtåg, eller ”platooning” som det även kallas. Ett fordon som vill ansluta till konvojen hakar på längst bak och när ett fordon mitt i svänger av på en avfart fyller de bakre fordonen igen luckan som uppstått.
En rad tekniska säkerhetssystem kommer även finnas i ledarfordonet, bland annat alkolås och kameror som filmar ansiktet och varnar ifall föraren inte håller ögonen på vägen eller är på väg att somna. Eftersom alla bilar utom ledarfordonet körs helt autonomt kan avståndet mellan bilarna vara mycket kortare än normalt, trots den höga hastigheten.
Erik Coelingh, teknisk projektledare på Volvo Personvagnar, säger:
– Jag förstår att detta kan verka utopiskt för många människor, men för den här typen av autonom körning krävs faktiskt ingen hokus-pokusteknik och inga infrastrukturinvesteringar.
Mörkerseende kameror och speciell mjukvara ser till att föraren håller ögonen på vägen. Foto: Youtube
Syftet med projektet är att göra framtidens trafik säkrare, samtidigt som det minskar bränsleförbrukningen i bilarna och därmed blir ett bra alternativ ur miljösynpunkt. Mycket arbete återstår dock innan vi kan se vägtåg rulla omkring i trafiken. Säkerheten har mycket hög prioritet för Volvo och måste därför utvärderas grundligt. Även vår trafiklagstiftning kommer behöva anpassas till den nya tekniken.
I Spanien finns en avancerad simulator där man iakttar hur förare reagerar i trafiksituationer med vägtåg, för att kunna anpassa systemet bättre efter mänskliga beteenden. Vi får även se bilder från Volvo i Göteborg där sensorer och styrsystem installerats och nu utvärderas på en testbil. Resultaten ska enligt uppgift vara mycket lovande.