Sonys robothund Aibo gör comeback

Foto: Sony

Det har snart gått 12 år sedan Sony la ner Aibo, men nu gör den populära robothunden comeback i en nysatsning på robotik från den japanska teknikjätten.

Sonys robothund Aibo (Artificial Intelligence roBOt) lanserades ursprungligen i maj 1999 i sin första generation (ERS-110). Den blev så populär att Sony bestämde sig för att utveckla en andra generation (ERS-210) som kom i oktober 2000 och hade förbättrad mobilitet, röstigenkänning, beröringssensorer och ett uttrycksfullt LED-ansikte. Det kom även en tredje generationens Aibo (ERS-7) i november 2003 och Sony hann släppa tre versioner av denna innan de den 26 januari 2006 meddelade att de stoppar produktionen av sin populära robothund. Totalt hann Sony släppa åtta grundmodeller av Aibo i 23 olika färger/sorter.

Aibo var förutom ett populärt robothusdjur även standardplattformen i RoboCup under många år där den spelade fotboll. Den första Aibo-roboten (ERS-110) hade en 64-bit RISC-processor på 50 MHz och 16 MB RAM-minne medan den tredje generationen (ERS-7) drevs av en MIPS R7000 på 576 MHz samt 64 MB RAM. Den hade dessutom ett flashminne på 4 MB, integrerat wifi och en kamera med dubbelt så hög upp lösning (0,3 megapixel).

Snart 12 år efter nedläggningen av sin robothund meddelar dock Sony att de kommer sätta samman sitt gamla Aibo-team för att utveckla en ny version av Aibo, rapporterar Nikkei Asian Review. Till våren 2018 är det tänkt att Aibo ska återlanseras och den kommer vara internetuppkopplad samt ha artificiell intelligens. Den nya Aibo ska fungera som en smarthögtalare, likt Google Home och Amazon Echo, men se ut och till viss del även agera som en hund. Enligt Nikkei kommer Sony även göra sitt proprietära operativsystem till en öppen plattform så tredjepartsutvecklare kan lägga till egen funktionalitet till robothunden.

Redan 2016 avslöjade Sony att de var på väg tillbaka till robotsegmentet när de sa att de jobbade på robotar som kan ”vinna folks hjärtan”, skriver ZDNet. Sonys president sa då att målet är att erbjuda nya upplevelser för användarna genom att kombinera Sonys audiovisuella och hemunderhållningstekniker med de senaste framstegen inom robotik och artificiell intelligens.

Uppdatering 24 oktober: Wall Street Journal skriver idag att Sony förbereder ett medieevent i november där de väntas visa upp sin nya robothund. Det är ännu oklart ifall Sony kommer återanvända namnet Aibo och hur mycket den nya roboten kommer kosta. Den uppges dock ha fått förbättrad rörlighet.

Uppdatering 1 november: Idag avtäckte Sony den nya robothunden. Läs om det här.

Sony Aibo

Kommentera