DeepMind och Blizzard öppnar upp StarCraft II för AI-forskning

Blizzard och DeepMind har nu släppt ett API för alla som vill utveckla StarCraft II-spelande AI-agenter. DeepMind har även lärt en AI att spela Sokoban via artificiell fantasi.

DeepMind har som uttalat mål att tänja på gränserna för artificiell intelligens och med AlphaGo som pensionerats söker man utmaningar på nya områden. I slutet av 2016 annonserade det Alphabet-ägda företaget ut ett samarbete med spelutvecklaren Blizzard med syftet att ta fram en AI-agent som kan spela StarCraft II. Nu har de som lovat även släppt SC2LE, ett öppet API för intresserade AI-utvecklare att använda i StarCraft II-miljön.

Via maskininlärnings-API:t, som utvecklats av Blizzard, får man bland annat tillgång till data över 65.000 anonymiserade StarCraft II-matcher, som kommer utökas till över en halv miljon de kommande veckorna. En öppen källkodsversion av DeepMinds digitala verktygslåda PySC2 ingår även i SC2LE. API:t har bland annat stöd för ”minispel” i spelet, som kan handla om att samla resurser eller bygga saker och där AI-agenten kan nöta dessa via så kallad reinforcement learning (RL).

I och med lanseringen av SC2LE hoppas DeepMind och Blizzard kunna snabba på AI-forskningen i StarCraft II-miljö för att en dag kanske ha en AI som kan slå de mänskliga världsmästarna i det populära realtidsstrategispelet.


DeepMind har även tagit fram en AI som lärt sig spela ett rymdspel och Sokoban genom att använda sig av en artificiell variant av vad vi människor brukar kalla fantasi. AI-agenten tillåts inte köra samma Sokoban-bana mer än en gång och tvingas därmed ta fram en strategi ”i huvudet” innan den utför sina drag.

DeepMind, DeepMind