Cozmo blir barnvänligare att programmera med Code Lab

Foto: Anki

Den lilla leksaksroboten Cozmo blir nu ännu enklare att programmera tack vare det nya programmeringsgränssnittet Code Lab som Anki har släppt.

Nyligen blev det känt att den AI-baserade leksaksroboten Cozmo kommer till Sverige i september. Den har sålts i USA sedan 2016 och även haft ett tillhörande SDK sedan dess, med vilket man kunnat modifiera Cozmos normala beteende. Det har dock krävts programmeringskunskaper i Python och kan därför vara krångligt för barn eller de som aldrig har programmerat förut.

Detta ändrar tillverkaren Anki på via Code Lab som gör det möjligt att programmera Cozmo via ett lättanvänt grafiskt gränssnitt där man bara drar och släpper ”pusselbitar” på sin surfplatta eller mobil. Code Lab är baserat på Scratch, som har tagits fram av MIT Media Lab och Google, och är släppt som en gratis uppdatering till den vanliga Cozmo-appen (iOS och Android 5.0+).

På bilderna i galleriet nedan kan några exempel på Code Lab-kod ses. De olika kategorierna av instruktionsblock – Movement, Actions, Animations, Events och Control – är lätta att skilja åt via olika färger. Videoklipp på några enklare Code Lab-program kan ses här och Anki uppmanar Cozmo-ägare att dela med sig av sina egna program på sociala medier under hashtaggen #CozmoCodeLab.

Anki har även planer på att göra Code Lab ännu kraftfullare senare under året där man ska kunna göra allt som idag går i Python även via Code Labs grafiska dra-och-släpp-gränssnitt. Det inkluderar mer avancerade funktioner vad gäller datorseende och autonom navigation med kartläggning.

Cozmo Code Lab

Det här inlägget postades i Robotleksaker och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.