Piaggios autonoma transportrobot Gita följer efter dig med matkassen

Foto: PFF

Italienska Piaggio är förmodligen mest kända för sin skoter av märket Vespa. Nu har de dock tagit klivet in i robotvärlden och visat upp en transportrobot som kan följa efter dig med matkassar och annat.

Transportroboten är utvecklad av Piaggio Fast Forward (PFF) som grundades 2015 och är en del av Piaggio Group. PFF:s uppgift är att ta fram lättviktiga, intelligenta och autonoma mobilitetslösningar för människor och gods. Deras första produkt är den cylinderformade och 66 centimeter höga roboten Gita. Piaggio har en vision om ett framtida samhälle där vi inte behöver köra bil lika mycket utan kan använda denna typ av robotar istället.

Det är lite svårt att beskriva Gita eftersom roboten inte liknar något fordon man sett förut, men den är som sagt cylinderformad och har vad som kan liknas vid cykeldäck på vardera sida. Hjulen har dessutom lysdioder som kan animeras och ändra färg beroende på vad roboten gör. Till exempel kan de skapa rinnande ljus när roboten förflyttar sig och lysa rött baktill när den bromsar. På ovansidan av Gita finns en lucka som man öppnar för lasta i och ur saker. Där inne ryms drygt 30 liter och roboten kan bära med sig last på upp till 18 kilo. Med andra ord finns det plats för en välfylld matkasse.

Robotens förvaringsutrymme rymmer drygt 30 liter.  Foto: PFF

För att inte vem som helst ska kunna öppna luckan finns även en fingeravtrycksläsare på ovansidan av roboten. Där sitter även en pekskärm och enligt PFF ska man kunna anpassa sin robot både vad gäller pekskärmen, lysdioderna och ljuden den avger, för att göra den mer personlig.

Gita är alltså en slags rullande förvaringsbox och via ett knapptryck kan den automatiskt följa efter en specifik person. För att det ska fungera måste dock denna person bära ett särskilt bälte runt midjan som inte är så jättediskret i dagsläget. Roboten anpassar dessutom sin fart efter om personen går eller springer och maxhastigheten ligger på hela 35 km/h, vilket är snabbare än normal cykelhastighet. Den klarar även av att ta sig upp och ned för sluttande plan som rullstolsramper och liknande. Batteriet räcker i upp till åtta timmar om den kör i gånghastighet och därefter tar det tre timmar att ladda det fullt igen. Gita laddas direkt från ett vanligt vägguttag och behöver med andra ord ingen särskild laddstation som många andra robotar.

Foto: PFF

När Gita åker omkring skapar den dessutom i realtid en 3D-karta sin omgivning via vSLAM-teknik (visual SLAM) baserat på ett par stereokameror på fram- och baksidan. Det är också här som förklaringen till bältet kommer in då detta också har stereokameror som bygger upp en 3D-karta. På så vis kan roboten jämföra de båda kartorna och följa efter personen även om den försvunnit ur synfältet, till exempel bakom ett hörn. Då kartorna laddas upp i det berömda molnet kan även robotarna dela och jämföra kartor med varandra. Gita använder sig inte av GPS för att navigera utan förlitar sig helt på vSLAM med kameror och ultraljudssensorer.

På robotens lucka sitter en pekskärm samt fingeravtrycksläsare. Foto: PFF

När roboten har en karta att gå efter kan den också navigera omkring på egen hand i ett autonomt läge. Då kan man be den att leverera saker från en punkt till en annan och den klarar av att ta sig dit på egen hand samt även undvika hinder på vägen. Den ska även kunna ta sig in och ur hissar. Bältet innebär också att en människa som bär det kan skapa en karta i förväg åt roboten genom att gå den rutt som man vill att roboten senare ska köra.

Det tredje läget, som fortfarande är under utveckling, innebär att flera Gita-robotar kan åka i konvoj. Det kan vara användbart till exempel om man har mycket gods som behöver transporteras så man kan dela upp det på flera robotar.

Nackdelen med att använda sig av kamerabaserad SLAM istället för LiDAR-baserad är att det fungerar sämre i mörker, dimma och andra scenarion med dålig sikt. PFF:s vd Jeffrey Schnapp säger dock i en intervju till IEEE Spectrum att man i framtida versioner av roboten förmodligen kommer använda sig av LiDAR, när priserna på dessa sensorer sjunkit. I dagsläget har man dock valt bort dem för att roboten inte ska bli för dyr när man lanserar den på marknaden. Schnapp berättar även att bältet som används idag endast är en alfaversion och kommer bli betydligt mindre och mer moderiktig framöver.

I videon ovan kan ni se ett pressevent från Boston där Gita demonstreras. Där får vi bland annat veta av PFF-representanterna att det endast tog ett år att utveckla Gita, som dock fortfarande befinner sig i prototypstadiet. De kommande 4-6 månaderna ska roboten testköras i olika miljöer med olika sorters människor för att se hur folk kommer använda och interagera med roboten. Man visade även upp en utbyggd version av Gita som kallas Kilo. Den påminner lite om en sidovagn till en motorcykel och kan lastas med fem gånger så mycket som Gita, det vill säga omkring 90 kilo. PFF berättade under eventet även att Gita kommer lanseras i hela världen för både privatpersoner och företag.

Kilo är en utbyggd version av Gita.  Foto: PFF / YouTube

PFF

Det här inlägget postades i Autonoma fordon, Transportrobotar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.