Transportrobotar kör gods på Nya Karolinska Solna

Denna typ av robotar kör nu omkring på NKS. Bilderna är dock tagna på annan plats. Foto: MLR

I november 2016 tas de första patienterna emot på Nya Karolinska Solna men redan nu provkörs de autonoma transportrobotar som ska köra i princip allt gods på sjukhuset.

Det nybyggda universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna (NKS) har köpt in 29 transportrobotar, eller AGV:er (Automated Guided Vehicle), som ska transportera i princip allt gods på sjukhuset, från (säng)kläder till medicin och mat. Runt 1.600 transporter per dygn räknar man med AGV:erna ska kunna utföra.

Robotarna är helt självgående och kan vara i drift 18-20 timmar per dygn (resten av tiden går åt till att ladda batterierna). De har kapacitet att transportera 3,5 ton tvätt per dygn, vilket inkluderar patientkläder, bäddkläder och personalkläder för 6.000 sjukhusanställda. De kommer även hämta 150 städvagnar dagligen samt köra matleveranser och läkemedel. Städvagnarna spolas rena, desinficeras och förses med nytt städmaterial innan de körs upp igen så städpersonalen har fräsch utrustning inför nästa pass.

– Robotarna ska leverera och transportera majoriteten av allt material inuti sjukhuset, för allt textil och förbrukningsmaterial, säger Nicholas Fernholm på Coor Service Management, driftansvarig för sjukhusrobotarna, till SVT Nyheter Stockholm som besökt NKS.

Sin bas har de i den centrala teknikbyggnaden under sjukhuset dit alla leveranser kommer med lastbil och hämtas upp automatiskt av AGV:erna. När de hämtar gods kör de in under en vagn och lyfter upp den underifrån samtidigt som de läser av en RFID-tagg med godsinformation under vagnen. De åker även och laddar på egen hand när det behövs.

Roboten åker därefter genom kulverten fram till den av de dedikerade hissarna som leder upp till rätt avdelning. AGV:erna kommunicerar trådlöst med hissarna och behöver därför inte trycka på några knappar rent fysiskt. Väl framme lastar personal av godset och roboten återvänder därefter med den tomma vagnen och är redo för att hämta nytt gods. Robotarna åker dock inte i de korridorer där patienter vistas.

De är även utrustade med en laseravståndsmätare fram- respektive baktill för att känna av hinder. Om en människa kommer i dess väg saktar AGV:n in och stannar även helt om personen står stilla istället för att gå förbi. Flyttar personen inte på sig börjar den blinka och pipa ilsket för att få uppmärksamhet och utbrister även på svenska: ”Du står i vägen, var vänlig flytta på dig.”. Som synes i SVT-inslaget klarar AGV:n inte av att köra runt hindret, detta eftersom den är beroende av magnetspår i golvet istället för att kunna navigera omkring fritt. De är dock inga fartdårar utan håller en hastighet av makliga 1,6 m/s.

AGV:erna, som är av modell CAESAR och tillverkas av tyska MLR, är speciellt framtagna för sjukhusmiljöer då de är tillverkade i rostfritt stål samt IP54-klassade. Det gör att de tål vattenstänk och kan desinficeras med het ånga från alla sidor, inklusive undersidan.

I ett första skede kommer 14 AGV:er driftsättas på NKS och när hela sjukhusbyggnaden är färdig kommer samtliga 29 robotar att köra omkring.

SLL, SVT

Det här inlägget postades i Servicerobotar, Sverige, Transportrobotar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.